tisdag 29 november 2016

Jamu - superdryck??


Av en händelse läste jag en artikel om Jamu som ska vara en riktig superdryck med ursprung i Indonesien. Sen googlade jag lite på den och förra året skrevs det tydligen massor om den i Sverige. Eftersom jag råkade ha färsk ingefära hemma mixade jag till dunderdrycken. Så istället för kaffe direkt på morgonen ska jag ta ett glas av den här superdrickan.

Citron - massor av C-vitamin, stärker immunförsvaret och balanserar surhetsgraden i kroppen
Ingefära - innehåller massor av antioxidanter
Gurkmeja - anti-inflammatorisk och stark antioxidant
Honung - förebygger infektioner

Jag tog ungefär 1 stor bit ingefära, 2 citroner, 1 msk gurkmeja och 2 msk honung. Jag körde allt i mixern och tillsatte sen ungefär 1 liter vatten. Sen förvarar man drycken i kylskåpet och dricker ett litet glas morgon och kväll. I de recept jag hittade skulle man ha 2-5 liter vatten men jag tog bara 1 liter eftersom jag inte hade nån större flaska och jag tycker inte att det smakade för starkt utan det var faktiskt gott.

Drycken ska tydligen vara en riktig dunderkur i förkylningstider. Vi har ju massor av egna citroner så det passar bra att använda dem. Ah, visst ja, citronerna skalade jag bara istället för att pressa så fruktköttet är med. Man kanske ska låta lite skal hänga med också för tydligen ska även citronskal vara väldigt nyttigt.

4 kommentarer:

  1. Låter gott, men iinte så bra för mej med cirtusintolerans.
    Ha det bra!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, det förstår jag, men du kan ju äta ingefära och gurkmeja då :)

      Radera
  2. Bra tips på dunderdryck, den ska jag testa. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kör ordentligt i blender bara så att ingefäran blir till en "smet".

      Radera