söndag 21 februari 2016

Årliga vinprovningen


Då har Kretas vinodlare (winesofcrete) samlats här i Chania igen för att organisera den årliga vinprovningen. Som vanligt betalar man en summa för att låna ett glas och när man lämnar tillbaka glaset får man tillbaka pengarna. Det är fjärde året vi besöker eventet och för varje år är det fler och fler besökare. I år var det alldeles för trångt för att vara riktigt trevligt. Kanske råkade vi komma vid en tid som de flesta valde. Men gott var det i varje fall att få prova lite olika viner.


Ovan ser ni ett vin som innehåller druvan romeiko tillsammans med andra druvsorter. Romeiko är druvan från Chania som är ett "kulturarv" (jag vet inte om den har blivit klassad som det men det borde den) Problemet med den druvan är att den är lite speciell i smaken och används vanligtvis inte till buteljerade viner utan bara till "lösviktsvin". Jag tycker inte om det men maken har alltid sånt vin hemma och ofta är det från någon som han känner som har en liten odling som har gjort sitt eget vin. Det är inte alltid den yngre generationen dricker av det här vinet och risken är att druvan kommer att dö ut. Jag blev lite förvånad när jag såg det som buteljerat vin men som sagt så är det mixat med andra druvor och det hade inte alls smaken av "hemgjort sherryliknande vin" som  jag kallar romeiko annars.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar