söndag 7 juni 2015

Livet är gott



Just nu känns allt gott! Ni som följer mig vet ju att jag ofta gnäller över det ena och det andra. Jag har nog en ganska negativ karaktär. Tror jag. Fast ändå viftar jag ofta bort bekymren, t ex att jag skriver om vår ekonomiska situation ganska ironiskt istället för att verkligen bekymra mig. Jag har liksom vant mig vid att leva så. Jag anpassar mig nog ganska lätt till olika situationer.  En väninna som var in till butiken en dag sa att jag utstrålar ett sånt lugn och att hon blir lugn av att träffa mig och hon sa att hon beundrar mitt sätt att inte hetsa upp mig över sånt som andra bekymrar sig över. Jag blev nästan chockad över att höra det för det är inte så jag uppfattar mig själv! 

De sista dagarna har känts så positiva. Det har varit en hel del att göra i butiken och bara trevliga kunder. Jag har lärt känna människor som gör att jag börjar "tro på mänskligheten". Jag kan helt enkelt säga att just nu har jag ett sånt "flyt" i livet att min negativa karaktär smyger fram och tänker att "upp som en sol och ner som en pannkaka". Det är nog lite grekiskt att tänka så tror jag.  Det är därför vi måste ha något med "ögat" för att beskydda oss mot onda ögat. Gläd dig inte för mycket för då kastar säkert någon onda ögat på dig. 


Istället för att oroa mig för att allt som känns så bra just nu bara är tillfälligt så är det ju bättre att tänka ungefär som i kloka orden ovan. 

I förrgår kväll när jag kom hem hade barnen gjort Sushi! Gott, gott! De hade dessutom gjort en Boureki eftersom maken inte jublar speciellt över Sushi. Sonen tycker om att laga mat hemma och med fina råvaror. (sushin var dock ett "kit" från Lidl) Eftersom vi pratar ganska ofta om den taverna som vi drömmer om att öppna så frågade han om planen är att ha fina råvaror som kostar lite mer eller om det ska vara som många använder: lök från konservburk till Stifadon eller efterrätter av principen pulver-mjölk-kylskåp. Självklart ska det vara de bästa råvarorna hos oss. Och lokala produkter. 

Det blev ingen strand idag heller. Det är mulet och ett litet tag mullrade åskan och det kom några regndroppar. Det är varmt men det är ju inte en normal sommar. Det blev i varje fall städat hemma och maken gjorde en härlig köttgryta. Nästa söndag SKA jag till stranden!

Hoppas ni har haft en bra helg ni också!


2 kommentarer:

  1. Åh vad gott med sushi! Det är en sak jag saknar sedan vi reste från Sverige! Hemma åt jag det ute ganska ofta och vi lagade själva också. Nu äter vi ute sällan och har inte rätt redskap eller tillbehör i husbilen. Vi har köpt varsin låda en gång i mataffären, men även det var ganska dyrt...

    SvaraRadera
  2. Jeg kom meg dessverre ikke til Daratso da vi var i Agia Marina for snart en uke siden; så bare skiltet ditt da jeg satt på bussen til og fra Hania. Det er så mye man vil gjøre når man er på Kreta, og for få dager å gjøre det på.
    Godt å høre at du ser positivt på livet, og jeg er enig med din venninne som sier du virker lugn. Jeg har fått samme inntrykk når jeg har vært innom deg i butikken.
    Håper du får en flott sommer med masse kunder som kjøper dine fine smykker etc. Nå er det vel like før det store turist-innrykket kommer. Det var fortsatt ganske lugnt da jeg var på Kreta.

    SvaraRadera