måndag 23 mars 2015

Wines of Crete


Igår var en extra trevlig dag med fullspäckat program. Dottern och jag var med på svenska föreningens utflykt hela dagen. (det ska ni få läsa mer om senare) Direkt efter utflykten hämtade maken upp oss och vi åkte ner till arsenalen i Chanias hamn där Wines of Crete hade sin årliga vinprovning. Sonen var redan där för hotellskolan hade ett litet buffebord där de bjöd på lite smått och gott. 

De flesta av Kretas vinproducenter var där och det var bara att gå runt och prova av alla viner. Kreta har fantastiska viner och jag tycker att när ni är här på Kreta så se till att det vin ni beställer in på restauranger är lokalt. De stora grekiska vinproducenterna som Boutari t ex ligger kanske lägre i pris, men varför inte betala lite, lite mer och få ett excellent kretensiskt vin som inte är massproducerat.

Här på Kreta och speciellt här i Chania finns en druvsort som heter Romeiko. Den används inte ofta till buteljerade viner eftersom den inte är så populär varken bland turister eller för export. 
"Brunvin" har jag hört någon kalla det. Någon gång har ni kanske råkat ut för det när ni har beställt husets vin även om de flesta använder annat vin till det nu. Det är förstås synd om den här druvan försvinner för man kan väl kalla den "kulturarv". Många äldre greker som gör sitt eget vin använder den här druvan. Min make har alltid en flaska sånt här hemma och tar sig ett glas till lunchen. Han köper det i "lösvikt" i samma affär där de säljer raki, hundmat i lösvikt, potatis mm.  Jag är inte så förtjust i det vinet. Jag tycker det är lite sherryliknande och ganska tungt.  Kanske ska man lära sig dricka det? 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar