tisdag 31 mars 2015

Hottentott


Söndagen blev en massa fix hemma. Jag inne och maken ute. Vi båda börjar nog lite smått känna stress att det är en massa saker här hemma som borde bli gjorda innan säsongen sätter igång. Sen satte vi barnen på att laga till lunchen och vi åkte till butiken och fixade lite grejer där också. Vi kom hem till grillade köttfärsbiffar med potatismos. 

Efter lunchen tog vi en promenad vid stränderna. En bit ovanför Chrissi Akti stranden har blommorna som ni ser på fotot slagit ut. Jag har riktigt dålig kunskap om blommor. Jag la ut det här fotot på instagram och det var en som kommenterade : Hottentot Fikus. På så vis kunde jag ju googla. 
Den heter Carpobrutus och kallas Hottentot Fig-marigold, Giant pigface, sour fig eller sea fig och är en lågväxande suckulent. Den är ursprungligen från Sydafrika. I Medelhavsområdet har den planterats men spridit sig och växer ofta nu vilt vid stränder. Frukterna som bildas är ätbara (det visste jag inte! Är det någon av er som provat?) Maken kallar den blomman på grekiska "kolliasouda".  Han kommer också ihåg att innan det var bebyggt nere vid våra strandområden så var det helt fullt av dessa blommor där. Vad vackert det måste ha varit!



2 kommentarer:

  1. Och vi kallar den isblomman eftersom min syster i USA kallar den så :)
    Tack för upplysningen jag har alltid undrat över dess namn.
    Tack också för armbanden de var fina :)

    SvaraRadera