onsdag 28 januari 2015

Läsar-inlägg om valet m m

Jag bara måste dela Marcus kommentar på mitt inlägg i förrgår. Kanske jag inte håller med om allt men det är alltid intressant att höra vad andra tycker, det var ju lite därför jag skrev inlägget. Hans kommentar finns ju under inlägget men där kanske ni inte alla läser det så därför delar jag det här. Jag har fått tillåtelse :)

"Jag förstår att man griper ett halmstrå i Grekland men det skulle förvåna mig kraftigt om det blir någon förändring med Syriza. Hade önskat mig att fler i Sverige hade orkat sätta sig in i situationen innan man uttalar sig med bestämd ton om Grekland.

Syriza har egentligen INTE lovat något överhuvudtaget. Syriza anser jag bara vara PASOK men i nya kläder. Samma utlåtanden som PASOK en gång gjorde och alla vet hur det slutade. Dessutom består Syriza av en massa före detta PASOK:are. Med andra ord en ulv i fårakläder. Den enda räddningen för Grekland är att dra sig ur IMF och euron. Skulle så ske med Syriza blir jag oerhört förvånad.

Någon här hade skrivit att det var förvånande att Gyllene Gryning fick 4% i Chania och att kretensare inte borde gilla nazister. Men GG har absolut inget med nazismen att göra. GG har faktiskt Metaxas som sin lilla gullegris och dyrkar honom över allt annat. Metaxas hade däremot Mussolini som sin lilla idol men han sade också nej till axelmakterna under kriget varpå Grekland fick sin OXI-dag som firas med pompa och ståt varje år. Symbolen som GG har är en meander och det kan ingen ha missat på antika byggnader om man har satt sin fot i det älskade landet.

Metaxas och framför allt GG har ett hat/avsky mot "turkifieringen" som dem påstår sig ske. Det kan man tycka vad man vill om och det är nog många greker som också gör om Metaxas som person. Jag har själv förfäder som fick fly för livet undan massmorden på greker i Konstantinopel så jag kan till vis del förstå retoriken dem använder. Tycker själv GG är lite knepiga men man måste veta lite mer fakta innan man uttalar sig och det här var bara ett litet skrap på ytan.

Jag förstår din oro som bor i Grekland men det finns en oro även i Sverige. Kanske inte ekonomiskt för oss som har ett arbete men det finns en stor social oro. Jag ser i mitt arbete den sociala misären som finns och har blivit mycket större i Sverige. När jag är i Grekland (då åker jag aldrig till några turistorter) är jag aldrig orolig för att jag och mina nära och kära skall bli rånade, misshandlade, våldtagna eller kränkta på något annat vis.

Här är det ingen som inte känner någon eller själv har råkat ut för just det jag nämnde. Dessutom har respekten och omsorgen om gamla helt försvunnit i Sverige. Har själv en äldre släkting som är över 90 men blev nyligen rånad. Man baxnar och hon är inte ensam. Äldre idag vågar och kan inte längre vistas ute på kvällarna. 

Nåja, det här blev ett längre inlägg än vad jag trodde.
Må väl och min förhoppning är att Grekland lämnar euron omedelbart."


Efter min fråga om jag fick dela så kommer här lite mer intressant från Marcus att läsa.

"Klart du kan. Det finns mycket mer att säga om Syriza-PASOK, GG, Metaxas osv. Det är inte bara svart eller vitt.
Själv har jag -akis i slutet av mitt efternamn och även om mina förfäder en gång lämnade K-opel så sägs det att alla efternamn som slutar på -akis en gång härstammar från Kreta.

När turkarna invaderade Kreta så döpte man om alla. I ditt fall så fick din mans förfäder namnet Agrimanakis, varpå akis är en förolämpning i form av "lilla dig". Om detta är en myt eller inte låter jag vara osagt. Du får gärna forska i det som bor på plats. Meningen var att kuva det stolta folket som inte gärna ville anamma den turkiska kulturen.

Efter att ha hört hur turkarna behandlade grekerna (och armenier) och mördade dem för 100 år sedan så kan jag förstå att GG är hatiska mot turkarna. Många av dem kanske har förfäder från samma område som jag. Nu när dessutom Turkiet är en nation på stadig frammarsch. Med oerhört vinstgivande avtal med sina grannländer är det en ekonomi som blomstrar. Rädslan kan jag förstå. Att sedan GG även har en aversion till alla som inte är greker eller har anammar deras kultur är en annan femma. Tur att man är halvgrek om man skulle hamna i fel gränd:))))

Det är inte lätt att mäta folks oro. Vilket är värst? Att inte ha el varje dag eller trösta din son som har blivit rånad igen? Att inte kunna mätta din dotters mage eller att trösta henne från att ännu en dag ha blivit kallad hora i skolan?

Tror inte Sverige är det landet du lämnade en gång i tiden.
Ha det bäst:)"

Tack Marcus för att du delade med dig lite av vad du vet och tycker!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar