söndag 18 januari 2015

Heraklion tur och retur

Idag blev det en tur till Heraklion med maken och dottern. Även här hålls en mässa, mycket mindre än i Aten och de flesta som är här är också i Aten fast ibland kan det ju vara så i Aten att man ser inte skogen för alla träd. Några beställningar blev det och några "kanske att jag beställer"... Det är lite tråkigt med grekerna på mässan. De tycker inte om att man fotar, det är därför ni ser så få foton från de mässor vi är på. De kanske är rädda att jag är spion och ska kopiera något. Sen är de antagligen inte vana att mässbesökare springer runt och vill fota. I Sverige är det ju helt annorlunda tror jag. T ex instagram svämmer ju över av foton från Formex nu.
På hemvägen var vi riktigt hungriga så vi svängde av mot en by. Det blev Vamos och där hittade vi en riktigt bra taverna. Sternes. Maken jublade högt när han såg att de hade "askrolympos" på menyn. Jag försökte hitta en översättning men lyckades inte. Jag tror att det är en typ av tistel. Man kokar både rot och blad och sen serverar man med olivolja, citron och salt.
(fotot ovan är från nätet, jag ville bara visa hur de ser ut okokta - de kokta ser ni på bild 2 i collaget) Jag tror nog att man kan servera en grek vilka gröna blad som helst (bara de inte är giftiga) bara du kokar dem lite och serverar med salt, olja och citron.

Hoppas ni har haft en bra helg alla vänner! Ni ska veta att jag blir så glad när ni lämnar spår efter er i form av kommentarer. Jag är lite dålig på att ge svar på alla, men ni ska veta att jag uppskattar verkligen era avtryck. Jag tackar också för mail som jag får med tips, recept m m. Fortsätt med det!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar