måndag 19 januari 2015

Betyg

Ett exempel på betygen på gymnasiet. (bilden lånad nånstans på nätet) Förstaterminen, andra terminen, medel, skriftliga proven som görs på slutet av läsåret, medel. Nu i februari är det dags för första betyget. Terminen är alltså fram till februari. Så nu är det tester och prover i skolan hela tiden. Dottern sitter och läser och läser. Igår kväll trodde jag att hon satt och lyssnade på musik på sin tablet med hörlurarna i öronen. Rätt vad det är så utropar hon. - Ha!!!! Det som matteläraren försökte förklara i klassen i en timme och ingen förstod, det förstod jag NU! Matteläraren talar mitt modersmål, men på Youtube på engelska fattade jag på 10 minuter!!

Jag gav förslag till dottern igen att jag kan prata med matteläraren om att han måste kolla om eleverna verkligen förstår honom. Att de skriver bra på proven beror ju de flesta gångerna på att de har lärt sig på "frontistirio", privatundervisningen. Som vanligt vill dottern inte att jag lägger mig i utan hon är så diplomatisk och säger att det är inte alls lärarens fel utan hela skolsystemet. Och det kan jag ju inte göra något åt. Fler elever borde upptäcka det här på youtube. Pedagogiska lektioner som man kan lyssna på om och om igen. Och billigare än "frontistirio".

Gymnastikläraren har nu kommit på att det är dags för betygssättning. Istället för att säga åt eleverna att värma upp och sen ge dem en boll och själv gå och sätta sig nånstans och inte alls bry sig i vad de gör så har han nu "tester" för att kunna sätta betyg. Idag skulle de passa till varandra med en volleyboll 10 gånger och serva 2 gånger. Observera att han aldrig har gett dem några instruktioner och aldrig haft en lektion utan barnen gör precis vad de vill...... (och omklädningsrum, duschar osv finns ju förstås inte, det enda är att den dag de har gymnastik på schemat ska de ha lämpliga kläder för det på sig)

1 kommentar:

  1. hittade detta http://www.organicallycooked.com/2008/12/greek-language-lessons-askrolimbi-and.html

    SvaraRadera