måndag 3 november 2014

Nu är det dags!

Dags att äta gott! Jag har faktiskt inte ätit någon choklad, glass eller liknande sen jag stängde butiken! Jag har promenerat varje dag så jag är på rätt väg nu. Det är väl inte precis någon dietmat vi har ätit här hemma, men jag håller mig i varje fall till väldigt måttliga portioner. I förrgår gjorde jag och dottern en pizza på det som fanns hemma. Ingen jäst så vi gjorde pizzadegen på mjöl med bakpulver i. (finns att köpa här och används av många till sockerkaka, jag förstår verkligen inte varför vi råkade ha det hemma för vi använder alltid vanligt mjöl) På pizzan blev det tomatsås, tonfisk, lök och paprika. Riktigt gott och att göra degen med bakpulver gick ju så mycket snabbare. Degen ska dock vara lite lösare än när man gör med jäst. Man breder ut degen i en bakplåtspappersklädd ugnsform och gräddar den någon minut innan man har på ingredienserna. Degen pöser ju upp en del så man kan bre ut den ganska tunt (några millimeter)
 Igår gjorde vi för oss en festmåltid (vi måste ju annars försöka hålla ner matkostnaderna så mycket som möjligt) Maken hade ju egentligen slutat jobba men ägarfamiljen skulle ha en "sista måltid" på hotellet för släkt och vänner så maken kallades in för att grilla fisk, göra fisksoppa mm. När han kom hem väntade en måltid som jag och barnen hjälpts åt att fixa. Potatisgratäng, små fläskkotletter med champinjonsås med vin, bruschetter och en härlig sallad. Bruschetter tycker vi om och gör ganska ofta. Överblivet bröd stoppar jag ofta i frysen och tar fram såna gånger. Vi grillar brödet i ugnen och har sen på lite olivolja, hackad vitlök, hackadtomat, mozzarella och färsk basilika. Mums!

2 kommentarer:

  1. Betyder detta att ni är utan inkomst, eller får maken nån ersättning? Låter fruktansvärt tufft, kräver mycket psykisk styrka också!
    h. Inga-Britt

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Inga-Britt, jag skriver nog ett inlägg om det så får du svar där :)

      Radera