lördag 29 november 2014

Hotelier

Nu har vi nyss kommit hem från ett event på hotell/kock-skolan där sonen går. Ikväll hade de en högtid då de elever som gick ut förra året skulle få sina diplom. Det var mycket tal och tackande hit och dit av diverse blandat folk som vice borgmästaren, Slovakiens konsul, en präst m fl. Det kan bli lite långdragigt när alla ska tacka alla. Sist var det ett spontant tal av en föreståndare för ett barnhem. Jag har ju talat om för er förr att det sociala nätet här är som det sköraste nät av alla. Du kan inte vänta mycket hjälp från staten, så många gånger är det de som jobbar ideellt som hoppar in där det behövs. Skolan där sonen går är ju en privat skola och jag har ju berättat hur mycket pengar vi måste ut med. (4000 euro per år) Idag blev jag ganska rörd när jag fick höra att den här skolan varje år tar emot 2 elever från barnhemmet (föräldralösa barn-ungdomar eller barn till föräldrar som helt enkelt inte klarar av att försörja sina barn) helt gratis. Dessutom så åker några elever från andra årskursen i kockskolan till barnhemmet två gånger per vecka och lagar mat
Efter diplomutdelningen fick vi gå upp till "mottagningen" och ta del av och smaka på vad de lär sig! Till och med sushi fanns det! Det var första gången jag såg sushi på Kreta! Gott men inte riktigt lika gott som det jag ätit i Sverige. Och wasabin saknades. Sonen sa att de hade blandat wasabi i soyan som stod framme i små skålar, men det var då alldeles för lite. Jag vill ha så mycket wasabi att det känns i näsan att man äter det. Det var 3 stora bord med småplock och eftersom greker inte är riktigt vana vid småplock utan här äter man mycket och blir mätt så tog det inte lång stund förrän borden var helt tomma. Nu är vi alltså hemma igen och väntar att sonen ska ringa och säga att vi kan komma och hämta honom. Idag har han fått känna vad det innebär att jobba. 8.30 i morse började de och nu är klockan 22.30 här! Jag brukar inte få lägga ut bild på sonen men nu gör jag det ändå. Han är nr 2 från höger. (haha, han har ju skrivit på papper på skolan att han godkänner att han är med på bild på deras facebooksida, ev tv-program mm så då kan det väl inte göra så mycket om han är med i mammas blogg heller)

2 kommentarer:

  1. Åh, älskar också wasabi, vill ha jättemkt, det ska kännas i näsan som du säger!! Vilka fina snittar mm!!! Ha en superskön söndag, Kram caroline http://mittlivpacapri.blogspot.se

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ha en fortsatt bra söndag du också, Caroline!

      Radera