fredag 18 april 2014

funderingar

Det känns att jag har bott länge i Grekland. Jag reagerar lite på alla bilder på påskmat på facebook. Det är för tidigt tycker jag. Det är långfredag idag. Även om vi inte har fastat så känns det fel att äta en massa som man inte ska äta på långfredagen. Varken jag eller min man har fastat men att äta kött eller ägg på långfredagen, det skulle vi aldrig göra. Så nog är jag påverkad av traditionen här. En tradition som dock inte påverkat mig det är att måla ägg. Alla färgar röda ägg och har liggande framme. Vad händer med de äggen sen? De slängs. Därför färgar jag inte ägg. Varför ska jag koka ägg och färga dem röda när de ändå slängs bort sen? Onödigt tycker jag. Jag är nog så att jag tar till mig bara de traditioner som passar mig, resten får vara. Nu längtar jag däremot efter svenskt påskgodis. Det gör jag alltid, men just nu så är det svenskt lösgodis på väg. Jag vet inte om det fortfarande är i Sverige eller om det är på väg, men nån av de här dagarna så dyker det upp en påse till mig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar