tisdag 25 februari 2014

Slavkontrakt

En verklig historia och det har ar bara en av manga: Du maste hitta ett jobb for turistsasongen. Det du hittar ger dig en lon pa 700 euro. En helt ok lon for att vara i Grekland. (speciellt nu nar det aven erbjuds loner pa 400-500 euro) Fortsattningen: Du jobbar 7 dagar per vecka i 6 manader. Arbetsgivaren betalar dig "forsakrade dagar" ca 10 dagar per manad. Det sparar han in mycket pengar pa som du inte far nagon del i. "Forsakringskassan" har som minimum 50 forsakrade dagar totalt for att du ska vara forsakrad hela aret. Vintern och arbetslosheten kommer. Du gar och ska fornya din forsakringsbok och nu har staten och forsakringskassan andrat sig och du maste ha 100 forsakrade dagar for att ha sjukforsakring. Vad gor man da? Du kan ga till sjukhuset och du far vard, men du far betala for dig. Du kan ga privat och betala. Du kan ga till "Lakare utan granser". Det finns en mojlighet att ga till kommunen och fa en forsakringsbok for ofarsakrade och jag tror att sjukhuset accepterar den men jag vet inte exakt vad kriterierna ar for att fa den. Varfor accepterar vi de har villkoren? For att vi har behov att forsorja oss. Det ar manga som vill ha de jobb som erbjuds. Sjalvklart finns det kontroller men de arbetsgivare som vet hur man fuskar, de vet hur man gor for att komma undan. Grekland saknar dessutom ett statligt vaccineringssystem och idag nar man beraknar att nastan en tredjedel av befolkningen inte har sjukforsakring sa har foraldrarna inte rad att vaccinera sina barn. Det ar alltsa helt enkelt sa har att har du inget jobb da har du ingen sjukforsakring heller och har du inget jobb sa har du sjalvklart inte rad att ga privat och betala heller. Samtidigt sager de att Grekland haller pa att ta sig ur krisen..... Min verklighet ar lite annorlunda. Maken och barnen ar sjukforsakrade genom makens jobb. Jag har min egen sjukforsakring som jag betalar sjalv som egen foretagare. Just nu ar jag skyldig forsakringskassan och fr o m den 16 april har jag ingen sjukforsakring om jag inte far ihop pengar tills dess. Det kanns inte alls bra, men som sagt det ar en verklighet for miljoner greker. (ett litet tillagg/exempel: jag har ju en neurologisk sjukdom och varje manad gar jag och far medicin utskriven och det betalar jag forst 10 euro for till lakaren och sen kostar medicinen 20 euro trots att den ar "subventionerad", jag har mojlighet att ga till forsakringskassans neurolog och fa medicin utskriven men de strejkar ju i allafall...) Manga privata lakare har faktiskt sankt besokskostnaden till 20-40 euro ca eftersom de inte "kan" samarbeta med den stora gemensamma forsakringskassan som finns nu. (forr var det flera olika beroende pa vilket jobb du hade)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar