lördag 18 januari 2014

Petit chef och gyros


”petit chef” försöker sig på att vika ihop en stor Gyros – och lyckas!

 Jag har självklart en egen importerad Gyroskrydda från Grekland, men det är enkelt att mixa ihop en kryddblandning själv med hjälp av chilipulver, mald koriander, mortelstött hel spiskummin, paprika, torkad malen vitlök, kanel, torkad persilja, oregano och timjan. Förvara blandningen i burk med tätslutande lock. Marinera tunt skivad och strimlad skinka eller fläskkarré i olivolja (grekisk) och kryddblandningen en stund innan du steker dem. Originaltillbehören i pitabrödet är rödlök, tomater, lite pommes strips och till sist - Tzatziki! (Jag lägger i en näve krispig isbergsallad också!) (Pitabrödet kommer från Tunafors Bageri i Eskilstuna och inköpt hos Bredängs Livs)

Ja, nu har min vän Renee gjort det igen. Hitta hennes matsida på facebook, Eagle Hill Kitchen.Den här gyrosen låter godare än de som serveras här... I Aten serverades också Tzatziki i gyrosen och i min ungdom när jag var på Rhodos var det också alltid tzatziki i dem. Här på Kreta serveras de alltid med youghurt i men vill du ha tzatziki så brukar det bara vara att säga till så får du det. Kryddblandningen låter väldigt god och jag tror inte att de använder sån "avancerad" blandning i souvlakihaken.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar