torsdag 19 december 2013

Check, check, check...


Jag läste ett inlägg i Expressen om facebookstatusar som irriterar och speciellt nu till jul när "alla" visar vad de duktiga de är och har hunnit gjort det och det medan andra får dåligt samvete för att de inte ens hunnit hälften. Jag har gått igenom mina vänners statusar och det ser inte ut som om någon julstressar och är "superduktig"... Vad skönt, för då behöver inte jag ha dåligt samvete heller. Fast jag har ju också en checklista. Lussebullar-check, uppätna-check Pepparkakor-check, uppätna-check Knäck-check, uppäten-check Hemmet är pyntat med det julpynt vi har-check Sen blir det inte mycket mer jul hos oss för vi har inga riktiga traditioner. På juldagen brukar vi vara hos svärmor och äta en lunch som brukar vara kycklingsoppa och nåt kött i ugnen med potatis o sallader. That's it. Så det går liksom inte att julstressa här. Finns inget att stressa för. Idag blev jag dock otroligt sugen på att göra julgodis för knäcken har vi ju redan ätit upp. Rocky road som verkar vara otroligt populärt i Sverige sista tiden ska jag ut och leta ingredienser till imorgon. Idag gjorde jag nåt väldigt enkelt. 1 burk söt kondenserad mjölk blandas med ca 250 gr kokos, låt vila i kylen lite, rulla sen till bollar som rullas i smält blockchoklad.


Sen måste jag bara berätta om de jättegoda biffarna jag gjorde till lunchen. Vi hade en påse Quinoa hemma efter ett av min sons infall att äta nyttigt. Sen får jag försöka ta tillvara på det som finns i skåpen hemma. Så jag hittade receptet på de här biffarna på internet. Som vanligt så läser jag aldrig recepten ordentligt utan jag läser igenom en gång för att se vilka ingredienser de använder och sen "doserar" jag och lägger till och drar bort de ingredienser jag har respektive inte har. Såhär gjorde jag på ett ungefär.... En halv påse quinoa sköljdes och kokades ca 20 minuter Blanda 3 ägg, 1 dl ströbröd och låt svälla lite, blanda i några matskedar youghurt, 1 hackad lök, hackad basilika, vitlök, 1 stor bit feta ost, lite salt o peppar, sen hade jag i lite olika kryddor-ta lite vad du vill. Så gjorde jag biffar och stekte i olivolja och på ganska hög värme. Sen råkade jag ha en bit svensk falukorv i frysen så jag gjorde en korv stroganoff med grädde, tomatpure, lök och lite starka kryddor. Gott, tyckte ALLA i hela familjen!

2 kommentarer:

  1. Oj, vad jag beundrar din förmåga att improvisera! Själv är jag helt beroende av recept. Och det grekiska sättet att fira jul tilltalar mig otroligt mycket, här är man bunden vid gamla traditionella rätter som man "måste" ha till jul. Det skapar stress för mig, däremot blir städningen mycket ytlig. God Jul till er i vilket fall som helst, hoppas ni får en mild och skonsam vinter! Hälsar Inga-Britt från Finland

    SvaraRadera
  2. Hej Inga-Britt! Tyvärr så blir jag ju lite så när jag är i Sverige också att jag "måste" ha vissa rätter till jul, men inte behöver man väl stressa för det! Så ta det lugnt o njut av julen! Hyvää Joulua!

    SvaraRadera