fredag 23 november 2012

Man lär så länge man lever


Det är konstigt. På alla mina år här har vi nästan aldrig ätit granatäpplen här hemma. Jag har inte alls sett många äta dem. Jag har sett dem ligga i fruktskålar som prydnad. Jag har aldrig köpt granatäpplen heller utan när jag har fått nån gång så har de legat där i fruktskålen. Nån gång har jag pillat ut några kärnor, men det är så pilligt att få ur dem. I år lärde jag mig att äta granatäpplen. Mina grannar i butiken dukade ofta fram en stor skål på kvällen. Färdigutpillade, bara att äta med sked. På hotellet där maken jobbar har de ett stort träd med granatäpplen men för det mesta blir de bara övermogna och ramlar ner och ingen äter dem. I år tog maken hem en påse av de som fortfarande var fina och satt kvar på trädet. Barnen!!!!! talade om för mig att man ska dela dem på mitten, hålla halvan i handen och sen slå på den så ramlar kärnorna ur. Sagt och gjort, så det har jag gjort ett tag nu på kvällarna när vi äter frukt.


Igår kväll när jag stod och bankade med knytnäven på granatäpplet kom dottern och sa...-mamma, Jamie använder en sked och dunkar lätt på den, då ramlar de ut. Jamie Oliver, alltså. Ja, det gick ju bra. Kommer bara de första kärnorna ur så ramlar de övriga lätt.

4 kommentarer:

  1. JAHA! Det är så man gör. Dom barna, dom kan. Jag har 2 granatäpplen hemma, eller rättare 1 och en halv. Igår tog jag en halva occh jobbade som tusan med att pilla ut kärnorna och det var jobbigt.
    Undrar också vad jag kan använda kärnorna till (förutom till yoghurt eller dessert) i vanlig matlagning?
    Birgitta i Umeå.

    SvaraRadera
  2. Hej Birgitta! Jag har aldrig hört om att de används till vanlig matlagning. Ska höra med barnen, kanske Jamie använde de till det. Vi äter de som de är tillsammans med annan frukt. Annars är det väldigt gott att blanda de i sallad också.

    SvaraRadera
  3. Mmm granatäpplen,så goda och nyttiga! Prova även att pressa juice av dem,det gör vi!

    SvaraRadera
  4. Ja, det är verkligen gott o jag bara förstår inte varför vi inte ätit mer förr när vi verkligen har tillgång till dem!

    SvaraRadera