måndag 6 februari 2012

Lotteri!!!


Jag skrev i ett tidigare inlägg lite om det nya försäkringssystemet. Idag provade jag på det. Jag tror jag fått urinvägsinfektion och måste alltså hitta en läkare som kan skriva ut en undersökning som jag sen får gå till en mikrobiolog och göra. Och de läkare som nu är anslutna till den nya försäkringskassan får ta emot 50 patienter per vecka. Så då hänger man på dörren måndag morgon för att få sig en nummerlapp och hoppas att man är bland de 50 första. De öppnar 8.30. Jag var där 8.00 och då var det redan lång kö. Jag tyckte inte det såg ut som 50 personer så jag trodde verkligen att jag skulle ha tur. Nej, det hade jag inte. När jag hade ca 5 personer kvar före mig så ropar sekreteraren att hon har 2 nummer kvar. Lycka till nästa måndag! Blä!!! Vilket j...a system. Glöm telefon och internet. Här står man i kö och det tjafsas vem som var före vem. Vem kom i trappan och vem kom med hissen? Vem var först upp? Jag gick till en annan läkare som enligt listan också tillhör nya försäkringskassan. Där var tyst och tomt. Konstigt. Jag knackade på dörren och han bad mig komma in. Nej, han hade dragit sig ur det här systemet för han ville inte ha det här kaoset och bråket varje måndag. Så han jobbar privat men med den nya lägre taxan. Så jag betalade 10 euro till honom för att få undersökning utskriven. Jag skulle tro att fortsättning följer vad gäller mina erfarenheter av den grekiska sjukvården.
Bilden visar förresten kön i morse...

2 kommentarer:

  1. Hah, det var ett riktigt lotteri det där vem som kommer in ;=)

    SvaraRadera
  2. Oh gosh, jobbigt är det. Jag behöver göra några läkarbesök, men allt har ju ändrats, så det känns så jobbigt att ta itu med det.

    SvaraRadera