lördag 11 februari 2012

Aktiv semester?




Förr när jag jobbade på hotell så hade vi ofta i början av säsongen i april mycket gäster från Tyskland och Holland. De åt sin frukost och sen försvann de med sina vandrarkängor för att komma tillbaka sen eftermiddag. Jag vet inte vart de åkte eller exakt vad de gjorde. Men, varje dag?? Den mest kända ravinen som man kan vandra här är ju Samariaravinen, men den har oftast inte öppnat i April utan brukar öppna i maj pga rasrisk tidigare. Jag har gått hela Samariaravinen en gång och en gång "halva", s k lazyvarianten då man går in ifrån slutet och brukar gå fram till smalaste passagen som kallas "järnportarna". En vacker, storslagen vandring som man inte bör missa om man vill se det "bästa" av Kreta.
Jag har även gått Imbrosravinen en gång. Den är kortare och lättare att gå men har även den en fantastisk natur och smalare passager.
Ravinen Agia Irini har jag inte gått utan bara lämnat av vänner som gick den och vi som valde att inte gå den placerade oss istället på tavernan i slutet för att vänta på de aktiva. Tyvärr så råkade en av dem stuka foten så han kom haltande sen. Så goda skor och att se vart man sätter sina fötter är det viktigaste för att göra de här vandringarna.
Andra vandringsleder har jag hittat några här för er som vill ha en ordentligt aktiv semester och se Kreta till fots.
på engelska
Här hittade jag något som lät spännande. Vandringsturer på Kreta med svensk och finsk guidning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar