tisdag 17 januari 2012


Ok, då har vi en enda försäkringskassa här i Grekland. Förr har vi haft flera olika beroende på om du är egen företagare, statsanställd osv. Tanken är god, men klarar de av att få det här att fungera? Informationen som gått ut är ju heller inte den bästa. Sist jag var till min neurolog fick jag veta lite. Hittills har jag inte betalat något alls för mina besök där. Nu får jag betala 20 euro för besök och 10 euro när sekreteraren skriver ut min medicin. Med min trigeminusneuralgi måste jag gå en gång per månad och få nytt recept på mina mediciner. Läkarbesöken kan jag ju dra ner på för han gör ju inte något speciellt ändå. Men om min medicin ska ändras eller ökas måste han säga det till sekreteraren. Det får inte jag göra även fast det är jag som säger till neurologen vilken medicin jag vill prova och om jag måste öka dosen.
Jag var upp till min gamla försäkringkassas kontor idag för att få lite närmare information av vad som gäller. Jag undrade om jag kanske kan gå till sjukhusets neurolog som jag är nöjd med. Jodå, det kan jag göra och nu rent teoretiskt kan de skriva ut medicin där också men rent praktiskt kanske det inte fungerar eftersom det måste ske elektroniskt och de har förmodligen inte all utrustning som krävs, dvs printer och bläck. Halleluja!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar