lördag 21 januari 2012


Mitt förra inlägg om försäkringskassan var nog inte så revolutionerande för er svenskar. So what? Betala 20 euro för läkarbesök? Vad jag har förstått så betalar ni mer i Sverige. Och väntetiderna kan vara långa i Sverige. Sverige är ju inte vad jag kommer ihåg, för jag har ju faktiskt varit borta i 20 år. Jag vet inte riktigt hur jag ska förklara krånglet som de här sammanslagna försäkringskassorna innebär för oss här. Som jag sa i förra inlägget så är tanken god, för tidigare har det varit sån orättvisa. Till exempel har de statsanställda haft det mycket lättare än alla andra. "Min" försäkringskassa har varit bra på vissa områden. Men nu ska det vara lika för alla och det är ju väldigt bra. MEN de läkare som nu är anslutna till den här nya försäkringskassan är alldeles för få för att serva alla. Det finns en central dit du kan ringa och be att få boka en tid, men då kan du få svaret att det går inte att boka tid utan du får gå dit på morgonen och sitta och vänta och har du tur så har inte 15 personer klivit upp klockan fem för att vara först i kön. Har du otur så kan du bli sittande och vänta hela dagen utan att få komma in. Om du har ett arbeta att sköta så kan det ju bli lite krångligt. Då är det lättare att låtsas att ditt problem kommit akut så du kan åka in till sjukhuset kvällstid för då får man oftast hjälp snabbare.
Det här med högkostnadsskydd finns inte här så jag ger ett exempel på vad min sjukdom kommer att kosta mig nu.
10 euro per månad för att få medicin utskriven
20 euro utslaget på 2 månader för att neurologen ska se på mina blodprovssvar och kolla om jag kan fortsätta med samma medicinering.
2,50 per månad blodprov
25 euro mediciner, subventionerat, det är 25% jag betalar.
47,50 per månad, alltså 570 euro per år.

För de som är helt ofärsäkrade och fattiga finns ett apotek där man kan få medicin gratis.

Nu vet jag inte riktigt hur hela det här systemet fungerar. Det är det nog ingen som vet. Om det fanns fungerande, organiserade vårdcentraler utspridda så kunde man ju dra ner på läkarbesök, men så är det inte här. Jag vet inte om någon blev klokare av surret som jag skrivit här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar