tisdag 17 januari 2012

En lantis i Aten



Tur för oss att det inte var idag vi var i Aten. Idag står tunnelbanan helt still pga strejk. Och andra kommunikationer har stopp vissa tider. Vi bodde på ett enkelt hotell i Plaka, den gamla stadsdelen med kort gångavstånd till tunnelbanestationen Monastiraki. Därifrån åkte vi till en annan station där organisatörerna av mässorna hade gratisbussar till de olika mässorna. Jag som är från en liten stad i Sverige -och Chania är ju heller inte så väldigt stort- är inte alls van att röra mig i storstäder och åka tunnelbana. Men jag måste faktiskt säga att tunnelbanan och stationerna i Aten är så rena och fräscha. Sen kan det väl vara att vi rörde oss i lugna områden men jag fick faktiskt intrycket att allt är lugnt och fridfullt. Inte som man är van att se i TV. Vi var ju hela dagarna på mässorna men på kvällen var vi ut och åt innan vi stupade i säng. En kväll hittade vi ett verkligt mysigt ouzeri från 1935 och jag tror inte de har gjort några ändringar sen dess. Helt otroligt att i en storstad som Aten och turistområdet Plaka dessutom att något är så bevarat. De hade 18 tallrikar som man fick välja bland. För 2 personer valde man 5 för 28 euro och då ingick bröd och dryck. Gott!!!
Söndag förmiddag checkade vi ut och tog tunnelbanan till mässan som var närmast flygplatsen. Det var inte många på stationen. Vi och en hund.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar