söndag 8 januari 2012

Hejdå, Sverige!!



Vi har haft drygt 2 underbara veckor i Sverige och jag ska skriva en liten resume om det sen men nu tycker jag det passar med att SJ får vara med lite grann som avslutning eftersom jag i förra inlägget skrev om SJ som välkomnade oss så fint till Sverige och bjöd på excellent reklam för Sverige.
5 januari stod vi i Bollnäs och väntade på tåget som skulle ta oss till Arlanda. Bokade sittplatser såklart. Vagn nummer 12. Tåget inkom och vi stod lite fel så vi fick småspringa lite med våra tunga resväskor mot slutet av tåget. Vi passerade vagn nummer 1,2,3,4,5,6,7,8..... Fan, sen var det slut på tåget.... Vi hoppade ombord och lyckligtvis hittade vi några tomma platser och vi fick faktiskt sitta där hela vägen till Arlanda. Vad är det för fel på SJ??? Satans järnvägar?

Jag är lite avundsjuk på er som kan resa sommartid och kan ta direktflyg till Chania. På vintrarna är det alltid lite besvärligare och tågtiderna från Bollnäs stämmer inte alltid med flygen heller så en hyfsat kort resa inom Europa blir till en riktig långresa. Vi tog sista tåget på kvällen från Bollnäs och var på Arlanda vid 22.30. SAS flyg till Aten gick 6.00. Jag har ganska lätt för att sova var jag än är så jag sov på tåget, på Arlanda och på flyget. Lite ont i nacken, men min skönhetssömn fick jag. Sen hade vi drygt 4 timmars väntan på Atens flygplats och nu hade vi börjat längta hem ordentligt. Vi började vår resa 20.00 i Bollnäs och var hemma i Chania 17.00 dagen efter.

Atens flygplats - En gång när jag och min man var i Aten gjorde vi misstaget att äta på The Olive Tree som ligger på andra våningen. Vi ville unna oss lugn miljö och god mat. Aldrig mer!! Dyrt och dålig kvalite på maten! Jag föredrar faktiskt Mc Donalds som ligger bredvid. Och Mc cafe har superbillig Capuccino. En regular kostar 1 euro. När vi reste upp så tänkte jag att en capuccino som kostar en euro måste vara i espressokopp så jag beställde en grande. Det måste ha varit ca 5 dl i den!!
På skylten med regler för hur man uppför sig på flygplatsen så stod det att det är förbjudet att sova, så jag hoppade över det...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar