söndag 8 januari 2012

Semester!




Åh, vad ska jag skriva om? Drygt 2 veckor i Sverige med hela familjen. Bloggen ska ju handla om Grekland...men jag måste ju skriva lite om vad vi gjort i Sverige. OCH kanske lite om hur vi "utlänningar" upplever Sverige.

Alla bilar stannar vid övergångsställena när vi gångtrafikanter kommer. DET är vi inte vana vid.

Alla butiker är fulla med shoppingsugna människor! Före jul, efter jul.. Shopping verkar vara ett riktigt fritidsintresse! I och för sig kanske det inte är så alltid, året om. Men som vi såg det så verkade det vara så.

Organiserade betalningssätt på bussarna. Men man måste veta vad som gäller för att få bästa pris när det gäller rabatter, kort, bytestid mm. Här köper vi en bussbiljett i kiosken och när vi kliver på bussen håller vi hårt i biljetten så att busschauffören kan riva av halva.

Det här med självscanning i supermarketen provade vi ju aldrig och vet således INTE hur det fungerar.

Vi har bott hos min bror i byn där jag är uppväxt. Mina barn har fått umgås med kusinerna och inte hunnit bli uttråkade. Första dan gjorde de snögubbar och snölyktor. Tyvärr så smälte de bort efter några dagar. Jul firades med hela familjen. Alldeles för mycket mat och godis. Jag tror inte vi blev hungriga en enda gång under vår vistelse. Min smärta har hållit sig borta förutom små knivhugg i underkäken, så jag har ätit massor av knäckebröd. Bror har skjutsat oss hit och dit för jag hatar att köra bil. Det kan tyckas konstigt för många av er för att köra bil är ju så självklart för alla. Men för mig så är det inte så. Jag är tuffare när det gäller andra saker istället, men det bara är så att jag tycker inte om att köra bil. Jag gör det när jag måste, men kan jag hitta på undanflykter för att slippa så gör jag det.

Shopping!!! Min traditionella shoppingdag med väninnorna är något jag inte kan vara utan. IKEA bl a. 11 timmar shopping! Inklusive lunch och t o m middag blev det.

Nyår firades i Östersund. Snö! Skridskor! Pulka! Under 3 dagar blev vi riktigt bortskämda av våra goda vänner. Långa härliga frukostar, god mat och trevligt sällskap!

På ett cafe hittade jag semlor! Väldigt fel att börja sälja dem så tidigt, men det var ju ändå tur för mig.

Jag vet inte när vi kommer att ha möjlighet att åka hela familjen igen. Jag var i Sverige själv förra november. Barnen var uppe förra sommaren. Men för min man så var det 5 år sen. Jag hoppas det inte dröjer så lång tid till nästa gång.

2 kommentarer:

  1. Låter som ni haft en riktigt härlig semester!

    SvaraRadera
  2. Hei, så bra med vellykket Sverigeferie!Jeg begynte å følge bloggen din rett før du dro til Sverige, nå gleder jeg meg til å følge med på rapporter fra Kretalivet! Hilsen Mariell

    SvaraRadera