tisdag 22 november 2011

Plateia 1866




I morse var jag in till Chania och uträttade lite ärenden. Som vanligt tog jag bussen för jag tycker inte om att köra bil här. Buss nr 21 går ofta så man behöver aldrig vänta länge på den. Om man inte har otur då och både nr 21 och 15 susar förbi samtidigt för då dröjer det minst 30 minuter till nästa. Men jag hade lite tur, för de kom samtidigt innan jag hann till hållplatsen men eftersom det lyste rött i korsningen så öppnade de snällt dörren till mig. Slutstationen i Chania är Plateia 1866 och när man ska tillbaka är det härifrån de går också. Det här gäller områdena Kato Daratso, Agios Apostolis, Chrissi Akti och Kalamaki. Bor ni längre västerut får ni gå till den stora busstationen och ta de gröna långfärdsbussarna. När jag skulle tillbaka hade jag lite otur. Med ungefär 30 sekunder missade jag bussen. Så jag tog mig en kaffe och satt och väntade. Plateia 1866 är ett ganska fint torg med statyer på grekiska krigshjältar, olika sorters träd och sittbänkar. Mina foton är väl inte så smickrande för torget. Sopcontainrar. De gröna är för vanliga sopor, den blå för papper, plast och metall och den gula för glas. Väldigt bra, men visst skulle man väl kunna placera de lite diskretare? Biljettautomaten har inte funnits många år, men den fungerar bra men vet man inte hur den fungerar så kan man köpa av damen som sitter i den lilla biljettkiosken bredvid automaten istället. Bra, va?
Torget har i många år fungerat som arbetsförmedling också. Nu börjar det tunnas ut med arbetssökande där. Kanske beror det på att många har återvänt till sina hemländer för nu är ju situationen kanske lika hopplös här som det land de lämnade. Kanske har de bara helt enkelt tröttnat på att vänta. Jag fångade två stycken på bild. Totalt var det nog kanske 40 stycken som stod utspridda runt torget idag och sökte jobb. Hur fungerar då den här arbetsförmedlingen? Du kommer dit tidigt på morgonen. Hittar en bra plats, kanske tillsammans med några lika arbetslösa kompisar från samma land som dig. Sen är det bara att hoppas på att bli utvald. Till att plocka oliver. Måla om någonstans. Rensa ogräs. Ja, vad som helst som kan ge en dagslön. När klockan börjar närma sig 10.00 är nog hoppet ute. De som står kvar på torget blev utan dagslön idag också.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar