måndag 28 november 2011

Fest




För några veckor sen var vi inbjudna till fest. Jag hade inte kameran med mig men nu har jag fått tag i några foton så jag tänkte jag ska skriva några rader om festen. Det var ett kombinerat namnsdagskalas och "fira att dottern i familjen kommit in på lärarhögskolan fest". Festen hölls hemma hos makens kusin. Under själva huset har de ett utrymme som de plastat in och där ryms många. Det var nog ungefär 100 personer!! Och all mat var hemlagad och mycket var ditfraktat från byn vilken de härstammar från. Hu, vilket jobb!! Men det är ju en stor händelse här och för många familjer anses det viktigaste vara att ha "studerat" barnen. Ja, så säger man. Ska jag översätta till svenska med hela innebörden så blir det: "Vi har offrat allt för att barnen ska få en bra utbildning med allt vad det innebär. Betala hyra på annan ort. Skicka fickpengar. Betala extrautbildningar mm." Första dottern i den familjen är färdig psykolog och nu ska dotter nummer två bli lärare. Sen kan föräldrarna slappna av.
Lantvinet flödade. Helgrillat lamm, eller var det get? Pilaffiris som var kokat i buljongen av geten från berget. Hare, jagad i byn. Ostpajer, sallader, kött i ugnen.
Levande musik! Och jag höll nästan på att glömma att allt inleddes med att prästen kom också! Några svartklädda unga killar som satt vid bordet bakom oss sjöng sina egna sånger. Inte ens min man som är infödd kretensare förstod orden... De här unga killarna var troligtvis get och får-uppfödare från byn och sjöng sina egna "vallsånger".

1 kommentar:

  1. Så kul med fest!
    Ja, det kostar verkligen mycket att ha barn som studerar...ack ja, ack ja...Va' roligt att de fixade till en sådan härlig fest!

    SvaraRadera