måndag 17 oktober 2011

Olika och lika...


När det kommer in svenska kunder i min butik och de förstår att jag är svensk så är det vissa standardfrågor som jag får.Hur hamnade du här? Hur är det egentligen här på vintern? Är du gift med en grek? Hur länge har du bott här? Hur är det att bo här? Jag svarar inte på alla frågor nu. Men den sista.
Hur är det att bo här? Mitt standardsvar när jag inte har lust att prata så mycket är att Grekland ju är ett europeiskt land så det är inte så annorlunda att bo här än i Sverige.
Men visst finns det olikheter. Jag har bott här i 20 år och självklart har jag anpassat mig men vissa saker slutar jag aldrig att irritera mig på lika som att jag irriterar mig på vissa svenska vanor. Det blir så att man liksom står med en fot i var land. Ibland är jag väldigt patriotiskt svensk och ibland är jag väldigt grekisk. Jag vet faktiskt inte om jag skulle klara av att bosätta mig i Sverige igen även om jag ibland känner att där skulle vi ha ett tryggare liv. Jag ska ge några exempel. Tro nu bara inte att jag är bitter och går omkring och irriterar mig jämt och ständigt. Nej, jag vill bara berätta.

Skillnad 1
Igår var det ett inlägg på lokalnyhterna på TV om allt skräp som ligger utefter nationalvägen som går mellan Chania och Rethymnon. Folk bara slänger ut sitt skräp genom bilfönstret. Och vi pratar alltså om ENORMA mängder skräp, det är alltså inte bara någon enstaka plastflaska. Och det konstiga är att vem du än pratar med anser att det är fel och ingen vill se allt detta skräp så frågan är då. VEM slänger ut allt detta? Här pratar vi om att ta ansvar för sitt eget handlande, inte vänta sig att det är någon annans jobb att ta hand om skräpet. Vi klagar då på kommunerna som inte städar upp. Och hur ska barnen lära sig att ta ansvar för sitt handlande om de ser föräldrarna bara kasta ut sitt skräp? Här VET jag att barnen till oss svenskar som bor här håller i sitt skräp tills det dyker upp en skräpkorg. Alternativt ger det till sin mamma som stoppar det i sin handväska pga avsaknad av skräpkorg. Efter en skoldag kan du se klassrummets golv fullt med tomma vattenflaskor. Ja, varför inte, det finns ju en städerska som tar hand om det. Mina barn har alltid haft med sig sina tomma vattenflaskor hem.
Skillnad 2
Att köra mot rött......det får mig att SE RÖTT. Alla greker och inga greker kör mot rött. Går inte in så djupt på det här. Lika som föregående skillnad. Vem du är pratar med anser att det är fel att köra mot rött. VEM F....N ÄR DET DÅ SOM KÖR MOT RÖTT? Vid den korsning/övergångsställe jag passerar varje dag har jag ingen aning om hur många som kör mot rött eftersom det vid varje skifte grönt/rött kör minst 4 bilar mot rött. Hur många blir det per dag?
Skillnad 3
När min dotter var nyfödd och min son nästan 4 år så åkte vi till Sverige. Vi hade bokat och åkte med ett svenskt charterflyg sommartid direkt härifrån. Eftersom vi hade bokat s a s omvänd charter så hade inte vi några sittplatsnummer och fick därmed ta de platser som var över. Maria som var nyfödd satt ju i mitt knä men Nicolas hade egen sittplats. Tyvärr så blev det nu att vi fick sitta i varsin ände av flyget. Personalen gjorde ett utrop om någon kunde tänka sig att flytta på sig så att vi fick sitta tillsammans. Besviken, så besviken. Ett flyg fullt med vuxna svenskar. Ingen tog något intiativ till att hjälpa oss att få sitta tillsammans. Jag kände mig så ledsen och jag vet att om det var greker så hade åtminstone hälften av alla erbjudit sig!
Skillnad 4
liknar nog skillnad nr 3 ganska mycket. Om du är på banken eller något annat ställe där det för det mesta är kaos och massor av köer här så får du alltid förtur om du är gravid eller har småbarn med dig. Flera gånger hände det mig när jag var gravid eller barnen var små att någon i personalen kom och knackade mig på axeln eller gjorde tecken att jag kunde gå till den eller den kassan.
Skillnad 5
Spontanavbrott i vardagen. Livet här har också blivit stressigt och det är inte alls så avslappnat som det en gång var. Men grekerna har ändå en förmåga att liksom stanna tiden ibland om så bara för 10 minuter. Det här är lite svårt att förklara men det liksom bara kommer. De kan stanna upp helt för att umgås lite grann och glömma de måsten som finns. Både på gott och ont.

Så Grekland är bäst ibland och ibland är Sverige bäst.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar