onsdag 8 maj 2024

Lycka för en utlandssvensk


 

Lycka för en utlandssvensk kan vara det som syns i bild. Jag vill sända ett superstort tack till den bloggläsare som arrangerade så att jag fick en massa paket gokaffe! Det var verkligen en överraskning för mig! Jag vet att det inte är kul att bära på en massa tungt extra bagage och en massa kaffe väger ju faktiskt en del. Jag frågade sonen vilket kaffe jag ska sätta på för idag. Han valde Skånerost men vi kom överens om att istället prova den som heter Summer för det är nåt nytt för oss. 

Hittills har det varit ganska lagom jobb för den personstyrkan som vi är i restaurangen just nu men för några dagar sedan smällde det till och blev fullsatt helt oväntat. Vår nya duktiga kocka är tyvärr tvungen att vara borta från jobbet i några dagar så det blev lite för mycket jobb för oss. Det blev längre väntan på maten för våra gäster än vad det ska vara. När alla gäster kommer nästan precis samtidigt är det dock svårt ändå hur många än det är i personalen. Igår var det också fullsatt men alla kom dock i ett jämnare flöde och då är det lättare att hantera. Idag blir det en massa shopping eftersom ju allt har varit stängt i flera dagar nu pga påsken och att det igår var 1 maj. (ja, som jag berättat tidigare så flyttade ju 1 maj till igår pga att 1 maj inföll under påskveckan och så kan det ju inte vara) Jag undrar, ändrar de i almanackan sådär lättvindigt i Sverige ockå? 

Det nya kassasystemet som jag har tjatat om i flera inlägg fungerar hittills ganska bra. De enda gångerna det kan bli lite strul är om gäster säger att de ska betala på ett sätt och sedan ändrar sig. Då måste vi cancellera kvittot och göra om från början. Även separata betalningar är tidsödande. Vet vi om från början vid beställningen blir det lite lättare eftersom vi då kan slå in på olika notor från början. Och typ dela upp mellan 2 familjer är ju inga stora problem men när det kommer till 10 personer där alla ska betala separat, då tar det verkligen tid. Sen blockeras ju förstås systemet lite då och då och det kan vi ju inte göra så mycket åt utan det är bara att ha tålamod... Jag trodde dock att det skulle vara värre än vad det är. Däremot så kan minsta lilla fel från vår sida göra allt väldigt krångligt. Det är omöligt att vara flexibel och ändra manuellt i notor där vi gjort något fel. 

Nej, nu är det dags att börja dagen då det är massor av förberedelser i restaurangen innan vi kan öppna för dagen. Ha en fortsatt fin vecka!


1 kommentar:

  1. Många känner som du för kaffet. Jag dricker inte kaffe, så just den känslan finns inte för mig Däremot med andra varor.
    Ha det bra!

    SvaraRadera