söndag 2 juni 2024

Kalo Mina!!


 

Hur gick detta till?? Redan juni!! Det är ju nästan en månad sedan jag skrev sista inlägget här i bloggen! Vi har fullt upp förstås i restaurangen. Fast det är lite ojämnt med jobb måste jag säga. Ena kvällen har vi fullsatt medan det andra kvällar är lugnare. Detta betyder ju också att de kvällar då vi har fullsatt behövs det mer personal medan det de lugna kvällarna skulle kunna vara en mindre. Men jag antar att alla har det på det sättet.  I år har vi ju en till personal i köket dels för att kunna klara av "topparna" när det är fullsatt bättre men också för att kunna ha ett fungerande schema när det gäller lediga dagar. Vår nya "köksa" gör även desserter :) Det hjälper mig en hel del för tidigare är det alltid jag som har gjort dem. Hon gör bland annat en helt fantastisk apelsin paj/kaka. Sån där traditionell grekisk som är gjord med phyllodeg och indränkt i sockerlag med apelsinsmak. Ni ser den på bilden ovan. 


Vår osttallrik har blivit riktigt populär! Jag hade tänkt att man kan beställa den tillsammans med vin eller öl om man bara vill ha något litet men de flesta beställer den faktiskt som förrätt. Den finns i två storlekar.


Jag har också haft en halvledig dag. Tre av mina bästa väninnor från Sverige dök upp! En eftermiddag fick jag ledigt och eftersom de ville "turista" så tog vi en tur med det "lilla tåget". Vi åkte på den som kör till Manoussakis vingård samt till ett kloster. Det är en trevlig och fin tur. Men vill ni ha lite extra tid på vingården så rekommenderar jag er att köra bil eller ta en taxi dit. Man har inte så lång tid på sig där med tåget men för 5 euro extra kan man provsmaka tre av deras viner och det är nätt och jämnt vad man hinner med på stoppet. På klostret har man lite längre tid och en av nunnorna berättade ganska mycket om klostret och man hinner också in i deras butik ifall man vill shoppa lite. 

Jag önskar er en trevlig söndag! Jag väntar på att maken ska vakna så jag ska få min söndagsfrukost. Alla andra dagar har vi fullt upp med ärenden och shopping men eftersom det inte går att shoppa på söndagmorgnarna brukar vi ta en fika nere på Golden Bay innan vi åker och öppnar för dagen. (har vi behov att akut shopping på en söndag så finns supermarketen Synka som öppnar 11 på söndagarna)

1 kommentar:

  1. Ja, tiden bara springer iväg.
    Skönt att ni fått mer hjälp och att du kan ta lite ledigt. Kul med väninnebesök.
    Ha det bra!

    SvaraRadera