tisdag 23 april 2024

1 maj byter datum och lite annat

 

Godmorgon! En ny dag med ett väder som verkar oförutsägbart. Jag kollar lite olika väderprognoser för att eventuellt kunna förutsäga hur vår dag på restaurangen kommer att bli. (regn-våta stolskuddar, dukar mm) (kallt - fram med filtar eller räkna med att några vill sitta inne) (varmt-de flesta är på stranden på dagen så vi kommer att ha lugnt på dagen men mer på kvällen) Igår såg jag att det skulle vara mycket starka vindar men det var faktiskt vindstilla och framåt eftermiddagen blev det riktigt varmt, uppåt 27 grader. För idag visar det ungefär lika så jag hoppas vi slipper de starka vindarna som lovas.

Jag håller fortfarande på att lära mig hur den nya kassan fungerar. Den är ännu inte sammankopplad med kortterminalen så än så länge är det enkelt. Ibland vill kunder byta bord, ni vet det är för mycket sol, bordsgrannarna röker eller något annat. Hur kommer det att fungera i kassan? För allt måste ju stämma nu eftersom alla kvitton lagras i kassan tills de betalar. Jag kunde inte klura ut själv så jag ringde de som vi köpt kassan av. Nej, du får ta skyltar o ha på borden och byta plats på dem..... alltså hallå, staten vill ha ett system som gör att de när de vill kan se mina kvitton och vad kunder betalar in på min kortterminal. Men vi ska ha våra bordsnummer huller om buller för att systemet som staten godkänner inte alls är speciellt avancerat och inte ens kan göra en flytt av en räkning från ett bordsnummer till ett annat.. Om man har mycket att göra är det som gjort för att folk får fel räkning eller fel mat. Jag antar att vi måste köpa till ett system där vi inte skriver beställningarna för hand och där vi på det systemet kan göra omflyttningar. OM det fungerar ihop med kassan. Ibland blir jag bara sååå trött på Grekland och dess konstiga beslut. 

Ett till beslut som de har tagit. 1 maj byter också i år datum. På grund av påsken så flyttas 1 maj till 7 maj. Så ni vet. 

Och i år igen. Personalen får inte jobba 6 dagar utan det ska vara 5 dagar. De vill jobba 6 dagar. (många jobbar 7 dagar) Det här kommer de säkert att ändra på under säsongen lika som förra året. Jag som vill vara laglig försöker pussla ihop ett schema där alla jobbar 5 dagar men lika som förra året kommer det troligtvis sen att bli ok att jobba 6 dagar eftersom det inte finns tillräckligt med personal inom turismsektorn. Det finns dock ett lagligt sätt att "kringgå lagen". En gång i veckan kan jag skicka ett mejl till min revisor över vilka som kommer att jobba en extra dag och han skickar in det till xxxx (vet inte exakt var, kanske arbetsmarknadsverket eller nåt sånt) ERGANI heter det på grekiska. Det fasta schemat måste dock vara på 5 dagar. (förra året fick de som ville jobba 6 dagar skriva på ett papper att de pga ekonomiska skäl ville jobba 6 dagar)

Kanske staten och kommunen skulle lägga lite mer energi på att ha ordentliga vägar och trottoarer istället för att hitta på en massa konstiga beslut. För några dagar sen kom det in en dam till oss för att be om hjälp då hon hade fallit omkull och slagit sig ganska ordentligt på trottoaren. Det var en grop i trottoaren utanför ett hotell en bit från oss. Sådana hål kan man se i stort sett överallt. Eller järnpinnar som sticker upp ur trottoaren eller som det är på trottoaren mittemot oss - den är väldigt smal och mitt i den har de satt gatlyktor vilket betyder att alla med barnvagn eller rullstol måste gå ner på vägen vid de ställen där gatlyktorna sitter.

 


 

Jag plockar blommor hemma i trädgården för att ha på borden på Orexi. Det gäller att passa på nu när det blommar för fullt. Det är mycket för mig själv också jag gör det. Jag hinner ju knappt se blommorna hemma nu så har jag dem på restaurangen ser jag dem hela tiden. :) 

Jag önskar er alla en fortsatt bra vecka!


 



1 kommentar:

  1. Och jag som tyckt att Sverige varit byråkratiskt, men Grekland vinner...
    Ses i maj, med kontanter på fickan, lycka till med kassasystemet.....

    SvaraRadera