söndag 23 juli 2023

Idag öppnar vi 17.00

 

Vi har beslutat att öppna 17.00 idag. Detta på grund av hettan. Jag och maken kommer ändå att behöva åka till restaurangen en stund för att vattna blommorna och förbereda lite och för personalen betyder det inte mer än att de kan komma en timme senare än vanligt. Men det blir ändå en timme extra hemma i ac för personalen för det är inte kul att jobba i denna värme. Jag hoppas alla restauranggäster på alla restauranger (inte bara hos oss) förstår just nu att saker och ting kan ta lite längre tid och det kan bli lite små misstag. I denna värme fungerar inte allt som vanligt utan man blir lite trög i huvudet. Så snälla, ha lite förståelse för alla som måste jobba i värmen. 

Enligt prognoser fortsätter det att vara höga temperaturer fram till och med onsdag för att sen sjunka till blyga runt 30. Det kommer att kännas svalt :) 

Jag lider med de som bor i till exempel Aten just nu. Här på Kreta har vi ju för det mesta en liten bris från havet och växtligheten gör att hettan blir mer uthärdlig. (jag tänker inte skriva något om de bränder som härjar på olika ställen i Grekland utan bara hoppas att de får bränderna under kontroll snart)

Ibland blir jag lite förvånad över vad folk förväntar sig på restauranger. Å ena sidan vill alla ha äkta grekisk mat när de går ut och äter men å andra sidan vill de ha det som verkligen är "turistiskt". Nej, tzatziki ingår inte i alla rätter. På en grekisk restaurang beställer du det separat om du vill ha det. Och varför ska det ingå, det är inte alla som vill ha det. Varför ska bröd ingå i priset? Det där har diskuterats till ända i massor av Greklandsgrupper. Bröd ingår inte. Även om det serveras utan att du ber om det på en del ställen så hamnar det på notan. Så den nya lagen (sedan några år tillbaka) om att man inte får servera och ta betalt för något som kunden inte beställt ligger ju helt i tiden. Varför servera en massa bröd som sedan ska slängas om kunden inte äter det? (tänk också på att det kanske finns ställen som inte alls slänger det...) Saker och ting ändras även här. Det är inte längre så att ALLA greker äter massor av bröd som det en gång var utan en del tackar faktiskt nej till brödet. (Själv äter jag gärna massor av bröd när jag går ut och äter...fast beroende på vad man har beställt förstås, om det är rätter där man kan doppa brödet)

På bilden ser ni vår gyrostallrik. Där ingår tzatziki :) Man kan välja antingen kyckling eller fläskkött. Det är inte en fastfoodvariant utan vi skär upp färskt kött som steks upp vid beställningen och kryddas med sonens egna kryddblandning. Om ni inte har provat den så rekommenderar jag verkligen den. Vi säljer massor av den!

Nej, nu ska jag gå ut och fortsätta vattna i trädgården. Allt är snustorrt... och det är i stort sett slut med blommor som jag kan ha på borden på restaurangen. Ibland kan det bli någon ros eller solros om det finns någon mindre som passar i vas. 

Ha en riktigt bra söndag! (vill ni boka bord hos oss så gör det gärna på restaurangens mejl. restaurantorexi@gmail.com, det är säkrast eftersom jag ibland kan missa via facebook om det hamnar i msg-förfrågningar)


2 kommentarer:

  1. Hej Anita! Kommer ner i sept. Den här gången ska jag till din restaurang!! Men du, hur tar jag mig dit lättast? Bäst fråga dig som vet... Bor i Kato Stalos! Hoppas vi ses! /Anki

    SvaraRadera
  2. Har tänkt på dig i samband med värmen vi hör talas om här i Sverige.
    Också intressant ang maten.
    Ha det så bra det går i värmen!

    SvaraRadera