fredag 16 september 2022

Lagom är underskattat

Fotot är lånat från en bloggläsare
 

Just nu känner jag att det skulle vara skönt om vi hade lagom mycket att göra och att det var mer utspritt över året. Jag klagar absolut inte för det är härligt att vi har mycket att göra för det behövs ju så innerligt efter två svåra år och det kommer ju en vinter snart. Rätt vad det är så börjar säsongsslutet kännas av. Just nu är det dock galet mycket att göra varje kväll. Alla blir hungriga samtidigt, alla vill beställa samtidigt och alla vill ha räkningen samtidigt. Då är det svårt att hinna med. Ibland flyter det på bra och det är åtminstone lite "mellanrum" med tillströmningen av gäster.

Igår var det en kaosartad kväll och vid ett tillfälle var jag så stressad att jag fick svårt att få luft. Jag syns ju inte så mycket i år men jag har fullt upp med baren och kassan. Tidigare år har jag hunnit servera också men nu hinner jag inte. När maken och servitriserna ropar flera bordsnummer som ska ha räkning, någon har efterbeställning på drinkar och efterrätter och nya beställningar ska fixas, ja då är det svårt att räcka till. Igår hade vi ett par gäster (återkommande gäster som kommer varje år och alltid är sååå nöjda) som blev missnöjda. Varför? Ja, för gästen blir det stort men det är så lätt att göra misstag när det är stressigt. Servitisen hörde fel på en av rätterna så då blev det att en person fick vänta tills hennes huvudrätt kom eftersom vi fick göra en ny. När jag sedan gick ut med räkningen och för att höra om allt hade varit ok ändå så fann jag ett par mycket sura gäster. Varför? Jo för att det hade varit ett till misstag. När drycken hade kommit ut fattades en öl och när de vid tillfälle sa till om det gjorde maken något annat vid ett annat bord först och glömde. Ölen fattades för jag hade lämnat den vid öltunnan för att skummet skulle rinna av och brickan som jag hade gjort i ordning serverades då utan ölen. Misstag som lätt kan hända vid stress blir till mycket stora för gästen och blir till klagomål på dålig service. Missnöjda gäster är det värsta vi vet och kan förstöra en kväll för oss.... Men det är nästan oundvikligt att någon inte har något att klaga på när det är fullsatt och en personal dessutom har ledigt men vi gör alltid vårt bästa för att alla ska vara nöjda. Sen är ju förstås alla olika och uppfattar saker på olika sätt..

Jag tror nog jag har bestämt att nästa år kommer vi att ha helstängt en dag i veckan även om vi förlorar en hel del inkomst på det. Nu har vi ju två dagar när vi öppnar 18.00 men de går åt till att uträtta ärenden, handla och göra en massa annat, så det är ju inte frågan om någon ledighet eller vila. Maken och jag har fullt upp från tidiga morgon till sena kvällen med ett siestauppehåll en par timmar mitt på dagen. Genom att ha stängt en dag i veckan löser man ju en del av problemet med personalens lediga dagar också för då kan ju alla ha ledigt samma dag. 

Till nästa år måste vi göra om både i köket och baren så det blir mer praktiskt och lättaarbetat. När jag gör några cocktail och fixa desserter och diskaren dessutom kommer ut med några backar med glas, ja, då har jag ett smärre kaos och har ingen yta alls över. 

Har jag inget annat att berätta om än vårt lilla kaos? När jag dessutom inte har skrivit något inlägg på nästan en månad... Jag kan berätta att tidiga morgnar och under natten behöver man inte svettas längre. Det börjar bli lite, lite kyligt. Vi hoppas dock på en varm vinter för även om jag inte följer med nyheterna nu så vet jag ju att både ved, olja och el kommer att vara ordentligt dyrt... Så en varm vinter med sol vill vi ha. 

Jag önskar er en riktigt bra helg och ett stort tack till alla er bloggläsare som har besökt och besöker oss! (och kom gärna in och säg hej till mig eftersom jag ju inte är ute o serverar speciellt mycket)


4 kommentarer:

  1. Stort tack till dig för denna berättelse. Nu har jag inte varit till Kreta på flera år men antar det är likadant var än turister befinner sig. Baksidan av det hela behöver vi turister verkligen också få ta del av, det ökar ju förtåelsen för ett och annat. Jag har många gånger tänkt att hur ni lyckas hålla allt i huvudet när en viftar här och en annan där. Hoppas din berättelse får oss att tänka till. Ha en bra dag.

    SvaraRadera
  2. Tack från mig också, att glömma vid stress är bara mänskligt.
    ALLA gör fel och glömmer någon gång, varför bry sig om det när man har semester.
    Ni har säkert en dag som är lite sämre, ta den dagen som den lediga dagen...
    En fråga, hur länge kommer ni att ha restaurangen öppen i år?.

    SvaraRadera
  3. Så länge klagomålen inte blir för många är de misstag som alla kan göra. Är de för många är det oordning.
    Hur många gånger har man inte fått fel dryck? Inget konstigt och unikt för er. Ta det med ro!
    Bra med lite nya tankar inför nästa säsong, tänk och låt tankarna mogna.
    Skön söndag!

    SvaraRadera
  4. Vi var hos er den 17 september , vi har inte något att klaga på tvärtom servicen och maten var såååå bra. Får man vänta en stund eller om något blir fel , vad gör det . Om igen allt var så bra hos er, hälsa alla det . Ha det gott.

    SvaraRadera