onsdag 6 juli 2022

Νär det kör ihop sig...

Bilden lånad från bloggläsare
 

Ibland krockar statens beslut med folkets. De tror de gör något gott men de borde faktiskt fråga de inblandade innan de tar beslut. Jag vet inte om ni har hört att hotell och restauanger har haft svårt att hitta personal i år. Det beror ju mycket att på att under pandemin har många sökt sig till andra branscher. Det kommer inte att bli lättare med statens beslut att införa femdagarsvecka... 

De som jobbar endast under turistsäsongen vill ofta jobba mycket för att klara sig under vintern. Så inte ens personalen blev glad över detta beslut. Självklart kommer många att ha sin personal olagligt fler dagar precis lika som de haft hittills. Nu tillhör jag den lilla skara som inte vill riskera böter och att hamna på nån "svart lista" så vår personal kommer nu att jobba fem dagar vare sig de vill eller inte... De kommer att få jobba några fler timmar per dag så de förlorar inte mycket på det. Förlorarna är vi för vi kommer att ha en massa personal tider då det inte mycket att göra och under timmarna då det är mycket att göra kommer det att märkas att det fattas personal. Jag hade en plan att åka till Sverige en par veckor för att vila ut lite. Vi får se om jag vågar göra det nu. 

Igår körde det ihop sig lite på restaurangen. Varför blir alla hungriga samtidigt? När det kommer gäster i en jämn ström funkar det oftast väldigt bra men igår fylldes restaurangen samtidigt med resultat att det körde ihop sig i köket. (plus att kökspersonalen hade ledigt så det var maken och sonen bara där) Jag själv sprang mellan disken och baren med några få avstickare för att servera. Jag mår inte bra när jag känner att det inte funkar till 100% och igår var det några som fick vänta alltför länge på maten. 

Jag vet att det många gånger pågår diskussioner om att det finns de butiker och restauranger som inte tar emot kortbetalning för att de vill ha kontanter. Jag har sett kommentarer i "Greklandsgrupper" att bland annat restauranger ljuger om att kortmaskinen är trasig för att få kontanter. Det kan faktiskt stämma emellanåt att kortmaskinen inte fungerar. Vi har i flera dagar varit i kontakt med banken för att den där j...a kortterminalen inte fungerar. De säger att det är för att hela Grekland har problem med nätet. Det kanske kan stämma för även hemma hos oss kommer nätet och går lite som det vill just nu. Fast det kan också vara att terminalen inte fungerar som den ska. Vi får hålla på och stänga av och på den hela tiden och uppdatera för att den ska fungera och det tar en massa onödig tid. Jag tycker det känns lite pinsamt för eftersom jag vet hur diskussionerna pågår så kanske någon tror att vi ljuger! Hos oss får alla lagligt kvitto tillsammans med den handskrivna beställningen. Något som kan vara intressant för er att veta är att vissa ställen har maskinuttryckta beställningar och de gäller ju faktiskt inte som lagligt kvitto utan på kvittot ska även alla uppgifter om restaurangen finnas :) så bara för att det är maskinutskrivet betyder det inte att det är ett lagligt kvitto. Men snälla, tro inte att alla som säger att kortterminalen inte fungerar ljuger. Många gånger fungerar faktiskt inte saker som i Sverige här och däribland finns internet. Det finns nyare kortterminaler som inte kräver internet men de får man betala ganska dyrt för och jag vet faktiskt inte om de fungerar bättre för telefonnätet är ju inte helt på topp jämt heller.

Oj, ja det var mycket gnäll från min sida idag.... För att gnälla lite till kan jag berätta att min ansiktsnerv fortfarande besvärar mig så emellanåt kan jag inte prata så ni vet varför jag inte visar mig så mycket ute i restarangen. Smärtan kan ju komma helt plötsligt och då är det bäst om jag inte är mitt i en diskussion med någon...Då är det bättre om jag fixar drinkar eller diskar eller gör liknande sysslor. 

Nej, nu ska jag ta itu med denna dag som jag hoppas blir lite "smidigare" än gårdagen. Jag har ju fått skriva av mig lite gnäll i varje fall :)

Vi fortsätter nog och kör Aperol Spritz som dagens drink idag också. Då säljer vi den för 4,90 istället för vanliga 6,00.

3 kommentarer:

  1. Det har varit problem här i Sverige med kortbetalning också. Så det är inte bara i Grekland. 😊🌞

    SvaraRadera
  2. Precis som du skriver Anita.
    HELA GREKLAND HAR PROBLEM MED NÄTET !...
    Jag har själv varit över hela Grekland, och det är ytterst få ställen det fungerar helt problemfritt !...
    Det är inte konstigt att det inte fungerar som det ska göra, men det är det som är charmen med Grekland, och allt måste inte fungera som hemma !...
    Krya på dig !.
    Grekland Världens Bästa Semestermål !...

    SvaraRadera
  3. Ja, man undrar över detta beslut. Som du säjer är det många som vill jobba intensivt under den tid de har jobb, så beslutar staten mot dem som de kanske menar att de vill skydda.
    Alltid bara att ha kontanter också, inte bara kort.
    Sköt om dig!

    SvaraRadera