fredag 9 juli 2021

Lite oorganiserat svammel från mig i värmen..

Gräset är alltid grönare på andra sidan, eller hur? Just nu skulle jag kunna tänka mig en sommar i Sverige. Vore jag i Sverige kanske jag skulle beklaga mig över regn, kyla och mygg. (jo, vi har också mygg men hittills i år har de varit lugna) Även om temperaturen har sjunkit och nu håller sig runt 30 grader så tycker jag att jag svettas hela tiden. 

Jag vaknar tidigt på morgonen och är helt genomsvettig. Då brukar jag gå och lägga mig i soffan i vardagsrummet där vi har vår aircondition. Ibland blir jag sittande vid laptopen och läser det ena och det andra och ofta helt onödiga saker istället för att göra något vettigt. Jag vet att jag har skrivit om detta förut men jag gör det igen. Jag vet också att man borde strunta totalt i vad andra gör. Får de inte dåligt samvete över vad de gör så är det ju deras ensak. Men, vaknar jag då tidigt som sjutton och sitter och läser på TRIPADVISOR blir jag så irriterad. Jag är för ärlig konkurrens. Javisst, just nu "slåss ´" vi om de kunder som finns i området men jag tycker det är så fult att "fuska" på tripadvisor för att själv hamna i bättre dager än sina konkurrenter. Vi sitter ju alla i samma båt och borde samarbeta istället för att "fuska". Och det är ju så himla genomskinligt om man läser ordentligt och kritiskt. Tyvärr så gör nog inte turisterna det. Ett tips är att kolla hur många gäster stället har som har skrivit en enda review i sitt liv. Då är det ofta antingen ägaren själv eller någon vän till denne som med olika mejladresser har skrivit fast självklart kan det vara en ärlig review också av någon som nyss registrerat sig. Men riktigt många reviews där personer endast skrivit en review i sitt liv kan vara fake. Det finns även annat som visar att det är fake men det är ju bara om man läser kritiskt vilket folk inte gör när de går där o kollar snabbt på sina telefoner. Ja, ja. Jag sover gott och är ärlig i varje fall sen får var och en ansvara för vad de gör. Eller är det så att man vinner på att vara falsk och egoistisk? Nej, det tror jag inte. Återkommande turister har ju själva hittat sina pärlor men alla som kommer första gången går ju ofta efter tripadvisor och för att göra dem till återkommande gäster måste de ju hitta till en första gången också.

Vi har nu massor av egna tomater i olika färg och form. De hamnar i er sallad hos oss! Egen gurka blir det tyvärr inte i år! Jag vet inte varför sonen har misslyckats med dem. Vår katt tycker om de få som blir i varje fall...hon går och tar små gurkor ur landet och äter upp dem innan vi hinner skörda dem!

Nedan ser ni vår färgglada grekiska sallad. En tzatziki till så blir ni faktiskt mätta. (ps vår tzatziki är inte blyg utan den är riktigt stark....) På en del ställen smakar tzatziken knappt någon vitlök alls för att "passa alla" men jag tror att beställer man tzatziki så tycker man om vitlök.



Corona-läget. Ja, det vill jag helst inte skriva om. Smittan har gått upp här. Det är mest bland ungdomar som nu tar chansen att få umgås och roa sig efter så lång tid i lockdown. Och de trängs. Om ni bara håller er borta från trängsel och följer restriktionerna så kan ni nog ändå känna er säkra här. Som jag har sagt förut så är cirka 50% av alla här vaccinerade. (I Chania län är cirka 82000 vaccinerade med en eller 2 doser) Restaurangerna och hotellen följer strikta restriktioner. Avstånd hålls och personalen använder munskydd samt att ovaccinerade måste testa sig varje vecka. På stranden behöver ni heller inte trängas då även solstolsuthyrarna måste placera solstolarna med lagstadgade avstånd. Dessutom är det ju ännu ingen trängsel på stränderna. I Chania är smittläget ganska stabilt även om det är fall varje dag. Tyvärr har Rethymnon ganska höga siffror. Använder ni sunda förnuftet så går det nog bra. Vi har ju ett enormt behov av turismen här. Vi saknar verkligen britterna också... Tycker verkligen synd om de hotell som har jobbat uteslutande med britter för de har ju inga gäster alls nu. 

Fredag redan? Jag önskar er en härlig helg!


 

Du som uppskattar min blogg och vill fortsätta läsa den får gärna donera en gåva via swish 0763289895 (om ni inte har swish går det bra att använda paypal till adressen agrimanaki@hotmail.com)

2 kommentarer:

  1. Känner ingen som kollar Tripadvisor, för att hitta en omtyckt restaurang. Det förstår ju alla att kompisar o släktingar skriver upp sitt eget och ner andra. Helt värdelöst med Tripadvisor tycker jag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vet dock att riktigt många kollar på Tripadvisor. Så vad än du och jag tycker om det så finns det där. Över hela världen. Överallt..

      Radera