söndag 4 juli 2021

Höstrea mitt i sommaren

 

När det gäller rea i butiker såsom kläd- och skobutiker så är det företagarföreningen som bestämmer datumen för vinter- och sommarrean. Nu har de bestämt att sommarrean ska börja redan den femte juli och hålla på ända till slutet av augusti. I normala fall brukar det vara någon gång i augusti den håller på. 

Anledningen är förstås butiksdöden...

Jag blir så ledsen när jag hör diskussioner och rykten cirkulera på olika grupper på nätet. Var och en bestämmer ju förstås själv var de ska spendera sin semester och det pågår ju en pandemi. Men, när det börjar diskuteras och missförstås olika saker som skadar turismen blir det bara värre för oss här nere. Och det här att "Grekland finns kvar nästa år" är inte säkert för företag här kommer att gå omkull på löpande band. Jag tror att många väljer att inte resa för att restaurangerna inte accepterar ovaccinerade. DETTA STÄMMER FÖRSTÅS INTE. Det är sommar nu och alla sitter ute! Den här nya konstiga regeln som kommer att gälla gäller inte utomhusrestauranger. Jag vet att jag skrev om detta i förra inlägget också men jag måste få upprepa mig. Bekymra er inte om detta nu. Det är sommar och det gäller INTE för utomhusrestauranger. Att inte resa på grund av munskyddskravet tycker jag också låter konstigt. Munskydd behöver ju bara användas när ni går in i butiker eller åker taxi eller kollektivtrafik. Hur besvärligt är det då att använda munskyddet? Ni behöver inte använda det på stranden, utomhusrestaurangen eller när ni är ute och går. Hur ofta är ni in i butiker eller åker buss? 

Ja, jag börjar bli stressad över att även denna säsong kommer att försvinna utan tillräckligt med inkomster inför vintern. Dessutom är jag rädd att staten inte har tillräckligt med pengar för att varken subventionera hyra eller låna ut pengar... Många kommer alltså att behöva slå igen sina företag. Då finns det inte mycket kvar till nästa år...

78306 personer har påbörjat eller är färdiga med sina vaccinationer i Chania län. Här har vi ju också ryktet att grekerna inte vill vaccinera sig. Ja, det finns de som avstår men ändå så vaccineras omkring 1400 personer per dag i Chania och av omkring 160000 invånare som länet har har alltså omkring hälften påbörjat sina vaccineringar.  Och, av de som är ovaccinerade testar sig i stort sett alla yrkesverksamma och skolungdomar varje vecka. Om ni bara själva undviker folksamlingar, trängsel osv så är ni nog relativt säkra här. Restauranger och hotell har strikta regler att följa och personalen måste använda munskydd. Dessutom så tror jag att en mycket stor andel av de turister som reser nu är färdigvaccinerade och reser just för att vaccinationspasset gäller nu. De övriga är nyligen testade inför resan. Att resa från och till öar kan bli lite besvärligt om ni är ovaccinerade eftersom man måste antingen ha vaccinationsbevis eller testa sig. Så det lättaste för er är alltså att hoppa över öluffningen i år. Det finns förslag också om att resa från län till län också kommer att medföra restriktioner så det kanske är bäst att inte planera en roadtrip. Kom till Chania län och håll er till de utflykter ni kan göra inom vårt län så slipper ni bekymra er över det. Elafonissi, Samariaravinen, Falassarna och massa andra ställen hör till Chania län!

Positiva nyheter- det börjar röra på sig i vårt område och igår hade vi riktigt mycket att göra. Jag försöker ändå vara positiv och hoppas att från och med nu så är säsongen igång. Förra året hade vi ju knappt några turister alls förrän omkring 15 juli så liiiite bättre är det nog i år. 

Ok, det är min blogg och idag ville jag bara få ur mig mina tankar och åsikter. Det är alltså mina tankar och åsikter. Ni får förstås tycka och tänka som ni vill och göra era val :) Jag kan ju inte tvinga er att komma hit på semester :) Jag kan bara be er att läsa på ordentligt vad som gäller inte ni börjar skrika ut att det är si och så. Vi behöver inte mer skada på turismen än vi redan har.

Du som uppskattar min blogg och vill fortsätta läsa den får gärna donera en gåva via swish 0763289895 (om ni inte har swish går det bra att använda paypal till adressen agrimanaki@hotmail.com)

8 kommentarer:

  1. Bra skrivit!
    Det finns så många missuppfattningar var gäller turism och regler.
    Ibland kanske lite för många olika regler som gör det rörigt för många.
    Svenskarna ovilja att bära munskydd beror nog på att de inte är van som vi är som använt det i över ett år.
    Ni verkar ha ungefär samma regler som vi har här i Spanien och samma oro för turismens här.
    Sköt om dig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Eller också är det FHMs uttalande om munskydd i början av pandemin...

      Radera
  2. Hej!
    Nu har jag varit på Kreta sedan den 5 juni och jag känner mig väldigt trygg. Visserligen var det 35 nya fall i Rethymno föregående dygn wen då är det i hela regionen Rethymno som är på en yta av en tredjedel av Kreta. De första veckorna var man tvungen att ha munskydd utomhus men så fort jag kom till stranden kunde jag ta av mig det. Nu behövs det precis som Anita skrev bara i affärer, i taxi och på kommunala färdmedel. Allt har fungerat över förväntan så åk gärna hit.

    SvaraRadera
  3. Skrev en tredjedel av ön. Ska vara en fjärdedel av ön

    SvaraRadera
  4. Det är inte vi turister som gör skada utan grekiska myndigheter som envisas med pcr test, vi som är färdigvaccinerade sedan länge borde få komma enbart med vaccinationspass.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, men nu har de ju tagit bort kravet på pcr så nu ska ju vaccinationspasset gäller (eller antigen om man är ovaccinerad). Men visst håller jag med att grekiska myndigheterna tar en massa ogenomtänkta beslut och strular till det så att man knappt vet vad som gäller. Det här med hur många man får vara i en bil till exempel som jag har skrivit om tidigare. HUR kan det vara förbjudet för en familj som bor tillsammans att sitta i samma bil. Nu har de troligtvis ändrat den regeln dock fast jag letar febrilt efter info att de har tagit bort regeln men hittar inte det... När man som grekisktalande inte hittar gällande regler, hur svårt ska det inte vara för turister att hänga med i vad som gäller och inte.

      Radera