torsdag 29 juli 2021

Godmorgon från Chania!

 

Andra dagen med mat fick jag till och med skorpa

Godmorgon! Först och främst, ett stort, stort tack för uppmuntrande ord i kommentarer på bloggen, meddelanden och på Facebook. Det värmer!

Operationen gick bra och jag är hemma nu. Om det blir någon fortsättning med cellgifter kommer vi att få svar på om en par veckor. Jag hoppas jag slipper det, men om det skulle behövas så får jag ta det då. 

Tiden på sjukhuset var inte så rolig. Jag opererades förra måndagen och både måndag och tisdag hade jag riktigt ont och speciellt i ryggen faktiskt. Jag kunde ju bara ligga på rygg och varken madrasserna eller kuddarna på sjukhuset får speciellt högt betyg. Dessutom var det varmt och i salen för fyra låg förutom mig några damer som var rädda för både drag och aircondition... 

På tisdagen kom en sjukgymnast och visade mig hur jag skulle sitta upp på rätt sätt. (med en typ av bälte runt magen som jag ska använda i en månad) På onsdagen var sjukgymnasten tillbaka för att hjälpa mig ta första stegen men det hade jag redan gjort tillsammans med en sköterska eftersom tarmen redan börjat komma igång.... Istället blev det andningsövningar och lite andra rörelser. 

På onsdagen blev jag också ensam i min sal så resten av tiden på sjukhuset gjorde jag som jag ville med både aircondition och fönstren! Härligt! Jag fick också min första "mat". En soppa med ingenting.. Sen fortsatte dagarna med lite mer och mer ätbart varje dag. Jag tog promenader fram och tillbaka i korridoren, titttade på netflix och försökte få tiden att gå. Maken kom upp och höll mig sällskap så ofta han kunde men eftersom det har varit fullsatt nästan varje kväll så hade han ju en hel del med att pyssla med på dagarna också. (shopping, städning osv)

 

"Plusmeny" med pasta i soppan och potatismos bredvid samt gele

 
Wow, kyckling i soppan samt efterrättskräm

Min erfarenhet av sjukvården? Kompetent personal men standarden vad gäller toaletterna, golvytorna, sängarna och mycket annat undermålig. Sjuksköterskorna verkar också (åtminstone på den avdelning jag låg) att vara alltför få och de har svårt att räcka till och hinna det de vill göra. Några "ragator" fanns förstås bland dem men så är det väl alltid. Ni vet de som inte borde jobba med människor. Utan empati och tjänstvillighet. Men, de flesta var gulliga och försökte verkligen räcka till. Jag förstår också påfrestningen av att ha grekiska patienter (precis som grekiska kunder...) Många begär det omöjliga och för dem gäller att det är bara JAG som ska ha det jag vill när jag vill. (lite som det kan vara på restauranger :) ) I och för sig var den här svenskan nog inte så rolig att ha och göra med de första dagarna heller. De kunde ju inte göra mer än att ge mig smärtstillande för ryggen och magen trots att jag beklagade mig.

Min kirurg var in och pratade mig lite varje dag för att kolla läget förutom att "alla andra" läkare ju också passerade på ronden varje dag plus en sväng på eftermiddagen också.  

Skillnaden mellan de privata klinikerna och allmänna sjukhuset (vad jag tror och har förstått) På de privata klinikerna serveras bättre mat, det är renare och högre standard på det mesta och det kostar förstås. Men, om det tillkommer komplikationer eller något allvarligt så är det ju ändå allmänna sjukhuset som gäller. (åtminstone i Chania) Så jag tror att även om det känns bekvämare på det privata så är man nog lite säkrare på allmänna sjukhuset. (exempel när min dotter föddes för tidigt på privatklinik men det blev komplikationer så förflyttades hon till allmänna sjukhuset i Heraklion. Nu tror jag det finns neonatal avdelning även i Chania)

 På måndag morgon blev jag utskriven och det var så skönt att få komma hem. Jag får dock inte lyfta något alls så jag känner mig lite handikappad men jag klarar av att göra en hel del ändå. 

Jag kommer att vara på restaurangen på kvällarna men jag tar det lugnt och gör bara det jag orkar. Det kliar förstås i fingrarna för det är så mycket jag vill göra men det får vänta.  Om ni kommer till restaurangen och vill hälsa på mig får ni komma in till "baren/kassan" för jag kommer inte att vara ute och servera speciellt mycket på ett tag. 

Jag hoppas ni får en bra dag och ännu en gång TACK för er omtanke!

Du som uppskattar min blogg och vill fortsätta läsa den får gärna donera en gåva via swish 0763289895 (om ni inte har swish går det bra att använda paypal till adressen agrimanaki@hotmail.com)


6 kommentarer:

  1. Oh vad skönt att höra av dig och att allt gått bra. Stort tack för uppdateringen.
    Har tänkt på dig!
    Sköt nu om dig och ta det lugnt.

    SvaraRadera
  2. Hej Anita

    Härligt att allt gick bra, vi har tänkt på dig!.
    Skönt med aircondition, damerna fattar inte vad de missade!.
    Men tänk nu på att hur mycket det än kliar i fingrarna så ska du ta det lugnt, och absolut inga lyft, har en kompis som hade lite för bråttom, det blev en till sväng på sjukhuset,, SKÖT OM DIG..
    Tänk såhär, alla turister har semester, varför ska de då ha bråttom!?..
    Jag hoppas verkligen att ni får fullt hela sommaren!.
    Önskar din dotter lycka till i Uppsala!.
    HA DE

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Nejdå, jag lyfter inget, det blev jag extra tillsagd om så den ordern lyder jag :)

      Radera
  3. Krya på dig och ta det lugnt.

    SvaraRadera
  4. Oj! Missat helt, men va skönt att allt gått bra och att du är hemma igen! Håller tummen att allt är bra nu o fortsättningsvis! :)

    SvaraRadera