söndag 25 oktober 2020

Sommarväder igen

 

Gårdagen bjöd på en härlig förmiddag på stranden. Både luft- och vattentemperatur var perfekt. De tidigare dagarnas oväder hade dock dragit med sig både naturligt och onaturligt skräp in till stranden. Vi diskuterade lite det här med första intrycket av en strand. Om ni som turister råkar komma vid ett tillfälle då stormen har gjort vattnet grumligt och stranden skräpig gör ju att det är det intrycket ni får av stranden. Vi som vet hur fint det kan vara vet ju att det är bara tillfälligt. Vi själva som har åkt omkring till olika stränder i somras har också fått olika intryck. Elafonissi till exempel har jag i år fått uppleva både som en öde paradisstrand och en strand som är alltför välbesökt av turister från världens alla hörn. Det är klart att upplevelserna då blir helt olika. Stranden Krios nära Paleochora blev jag inte så förtjust i men det berodde nog mest på att det blåste så otroligt mycket så det gick inte att njuta fullt ut. Min väninna som var där vid ett annat tillfälle beskriver Krios som en av de härligaste stränderna på Kreta. 

 


Under en av mina promenader upptäckte jag ett äppelträd. Jag måste ha gått förbi det tusentals gånger under åren men jag har faktiskt aldrig sett det. Jag har alltid sagt att klimatet här nere vid havet inte passar för äppelträd utan de finns bara uppe vid högplatåerna. (I Omalos odlas det äpplen) De är små och jag smakade ett och det var faktiskt riktigt gott. Jag fick också ett löfte om att få plocka så jag ska gå dit en dag och plocka några till en äppelpaj :)


Ha en bra söndag och njut av hösten (eller vintern på en del ställen vad jag har förstått) Själv ska jag passa på att gå ner till stranden igen. Vi måste utnyttja de fina dagarna till fullo innan nästa oväder kommer. 

Du som uppskattar min blogg och vill fortsätta läsa den får gärna donera en gåva via swish
0763289895 (om ni inte har swish går det bra att använda paypal till adressen agrimanaki@hotmail.com

1 kommentar:

  1. Vad härligt att få en så fin dag, ger kraft!
    Skön söndag önskar jag dig!

    SvaraRadera