fredag 23 oktober 2020

Lite nytt från Kreta

 

Gå in på denna länk för att se korrekta kartan

Igår talade Mitsotakis till nationen. Nya, hårdare restriktioner kommer att gälla. Det här gäller dock de områden som är orange eller röda. Här kan ni se kartan som gäller för Grekland just nu och hur länen är indelade i de olika färgerna. De nya restriktionerna för de orange och röda områdena (Heraklion-länet räknas till de orange) är utegångsförbud mellan 00.30 och 05.00. Munskydd ska dessutom användas överallt både inomhus och utomhus. På restauranger och cafeer ska munskydden vara på hela tiden förutom när man sitter ner. Chania är fortfarande grönt område så för oss gäller fortfarande munskydd i butiker och i lokaltrafiken samt vid eventuella folksamlingar utomhus. Två dagar i rad har Grekland haft rekord i antal smittade och igår var det 882 bekräftade fall, varav 18 var på Kreta. När det gäller Chania går det ofta många dagar utan några fall alls men igår var det 4 stycken. Det står inte i tidningen om det var "inresta" eller inhemska fall. En dag till exempel när vi hade 3 fall så var alla 3 från tester som gjorts på flygplatsen och de personerna kördes till karantänhotellet. 

Oväder! Det har regnat konstant i tre dagar nu. På en del ställen har det varit stora problem med översvämningar. Väderleksprognosen säger att från och med idag så ska vi ha fint väder. Jag hoppas verkligen det för jag blir helt handlingsförlamad i detta väder. Jag skulle kunna måla stenar, städa i lådor och skåp och mycket annat men istället sitter jag och tittar på filmer och serier. Och äter en massa onyttigt. Idag ska jag försöka ta mig ut på en promenad i varje fall. 

Jag hoppas ni får en riktigt bra helg! 

Du som uppskattar min blogg och vill fortsätta läsa den får gärna donera en gåva via swish
0763289895 (om ni inte har swish går det bra att använda paypal till adressen agrimanaki@hotmail.com



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar