lördag 16 maj 2020

Stavrosstranden på Akrotikrihalvön utanför Chania


Värmeböljan fortsätter och igår visade termometern 37 grader under de varmaste timmarna. Alla lediga greker spenderade naturligtvis dagen på stranden. Jag som bor precis intill de fina stränderna Agii apostoli och Chrissi Akti tycker att det är alldeles för mycket folk där just nu. Jag överdriver inte när jag säger att det är mer folk än under turistsäsongen!

Vi valde att åka till Stavrosstranden på Akrotirihalvön istället. Och vi valde en vardag för på söndagar är det alltför mycket folk här eftersom även detta är en populär strand bland greker. När vi kom dit mitt på dagen var det ganska folktomt men snart började det fyllas med folk även här.

Det är riktigt härligt att bada här och stranden ligger så fint och är som en lagun vid foten av ett berg. Vanligtvis finns både solstolar och några restauranger här. Om ni vill åka hit rekommenderar jag er dock att ha med eget parasoll för det sägs att solstolarna här kostar 20 euro för ett set. Det är ockerpris. Normalt kostar ett set med 2 solstolar och parasoll mellan 6-8 euro. På en del ställen kan de även ta uppåt 10 euro. Men 20 euro, det är hutlöst. Jag undrar om de även i år kommer att ha det priset? 


Igår var det ganska disigt så havet här hade inte den turkosgröna färg som det vanligtvis har. Om jag rekommenderar Stavros? Ja, det är jättehärligt att bada här och på vissa ställen är det ganska långgrunt så det passar riktigt bra även för barn. Stavros ligger ju också ganska nära Chania (16 km) och det är lätt att ta sig hit antingen med bil eller med lokalbussen som vanligtvis går hit 4 gånger om dagen.


Du som uppskattar min blogg och vill fortsätta läsa den får gärna donera en gåva via swish
0763289895 (om ni inte har swish går det bra att använda paypal till adressen agrimanaki@hotmail.com

2 kommentarer:

  1. Oj, vilken värme ni fått!
    Jobbigt när det är mycket folk på stränderna, speciellt i dessa dagar.
    Ha det bra!

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja, och speciellt söndagarna ska man undvika de mest populära stränderna :)

      Radera