söndag 16 februari 2020

Vi var på vinprovning igår


Igår var vi på den årliga vinprovningen som Wines of Crete arrangerar. I år, lika som förra året, höll de till på hotel Minoa Palace i Platanias. Vädret var inte det bästa så jag tror det var många som inte vågade sig ut. Det blåste kraftigt och regnade om vartannat. Dessutom har poliskontroller blivit mer vanliga här och böterna mycket kraftigare för de som kör med alkohol i kroppen. Vi tog bussen fast mycket på grund av att vår bil mår inte så bra och är på verkstaden. Som vanligt när något händer med den håller vi tummarna att det inte ska bli så dyrt och att den håller åtminstone ett år till. (den är bara 24 år gammal...)

Vi började med att koncentrera oss på Nostos viner från Manousakis vingård eftersom vi nästan har bestämt att vi ska ha fler av dem på restaurangen i år. Alexandra och Muscat of Spinas hade vi förra året. Vi provade bland annat ett vitt vin som innehåller Chania-druvan romeiko! Jag tycker ju inte om det traditionella romeiko-vinet men det här var helt annorlunda. Mycket gott! Nostos Pink som är deras rosevin kommer vi helt säkert att ha eftersom en vinintresserad väninna i Sverige har rekommenderat det gång på gång. (det är gott).

Lyrarakis viner kommer vi också att fortsätta med. Det var de vi hade flest av i år. Dessutom kommer vi att koncentrera oss på kretensiska viner och troligtvis hoppa över viner från fastlandet. Kanske att vi tar något enstaka som är gjort på druvor som inte odlas på Kreta.



Har ni haft en bra helg?

2 kommentarer:

  1. Hej Anita! Jag ser fram mot mitt nästa besök tillsammans med min favoritrosé - Nostos Pink i skuggan på Orexi! :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag lovar, vi ska ha Nostos Pink i år :)

      Radera