onsdag 23 oktober 2019

Uppe i ottan


Nu har vi stängt restaurangen! I måndags hade vi öppet sista dagen. Jag tycker lite synd om de turister som bor i området för det är ju inte kul när de flesta restauranger har stängt. Men, det är inte så kul att ha öppet heller när man bara längtar efter att få ha ledigt och dessutom inte kan ha hela menyn utan får begränsa sig för att kunna garantera att allt är färskt. Vårt område är dock bra att bo i i slutet av säsongen eftersom det är så pass nära in till Chania och bussarna går ofta.

En ständigt återkommande fråga jag får är - vad gör ni hela vintern? Efter att ha jobbat omkring 70 timmar per vecka, nästan 200 dagar i sträck får jag nästan känslan av att många turister tror att vi har en enda lång semester och att vi gott kan jobba så mycket när vi sen är lediga ett halvår. Det tar på både kropp och psyke att jobba så mycket. Att öppna restaurang skulle vi ha gjort för 20 år sen.. Jag är 57 år och jag märker att jag orkar inte lika mycket längre. Det funkade bra hela sommaren men så snart vi närmade oss slutet började både rygg och knän säga ifrån. Därför måste jag ha mer personal till nästa sommar. Jag vet att jag inte kommer att orka köra som jag har gjort i år. Maken som skulle göra ingenting i tre dagar har redan börjat förbereda sig för olivplockning. "Maskinerna" har genomgått service och tomten där han ska plocka måste städas upp. Därefter kommer han att jobba tillsammans med en annan som tar olivplockningsuppdrag från andra och han har redan ringt och väntar på att maken är redo att börja jobba för honom. All städning som jag skulle göra hemma kommer att ta längre tid än jag planerat eftersom rygg och knä inte riktigt vill vara med. Kanske är det kroppens sätt att säga att jag måste vila...

Jag har köpt en hel påse granatäpplen från en odlare. Det är så gott! Och nyttigt. Det är även dags att se över matrutinerna. Trots att vi har restaurang har det blivit lite si och så med rutinerna. Ofta har jag prioriterat att åka hem på siesta istället för att äta ordentlig lunch. Middag är det oftast inte tid för eftersom det är den tid vi har mest att göra. Resultatet har därför ofta blivit att maken och jag som är sist att lämna restaurangen blir sittande och frågar varandra. - har du ätit något idag? Ibland har det blivit så att vi åker och tar en gyros. Jag är rätt trött på dessa och just nu känns det som om jag aldrig mer kommer att äta en gyros. Vad man ska tänka på är också att de där stora "gyrosrullarna" hänger där hela dagen och fram emot kvällen är de egentligen inte så fräscha. Blir de inte sålda den ena dagen hänger de med nästa också. Sist vi var och skulle äta en sa jag till maken - vi har så mycket god och bra mat men åker och äter fast food istället, det är vansinnigt. Ibland åker vi och tar en pizza. Sist vi gjorde det kunde jag inte äta av den utan höll mig till salladen.

Igår åt vi stekt falukorv med potatismos :) Vi tog en tur till "svenskaffären". Litchi foods.
Det var riktigt gott men tyvärr hade jag inget salt hemma till potatismoset... Vi har ju inte ätit hemma på ett halvår så både skafferi och kyl har varit helt tomt. Igår tömde vi kylarna i restaurangen och tog hem det som var kvar. Salt och peppar glömde vi dock att ta med oss.



Ja, jag är uppe i ottan. Jag sov en riktigt lång siesta igår och la mig ganska tidigt på kvällen. Med resultat att jag nu är uppe tidigt och sitter här och skriver. Några dagar kommer att gå åt nu att städa ur i restaurangen. Frakta hem lite kastruller och annat som saknas här hemma, träffa leverantörer och betala av de sista skulderna till dem, träffa revisorn, betala de sista lönerna tillsammans med semesterersättning och den "trettonde lönen-jullönen". Vi måste hitta en "marmaras" - hur man nu benämner en sådan på svenska. En som jobbar med marmor. Tröskeln vid entren måste bytas ut eftersom marmorn har spruckit där och riskerar att förstöra dörrarna. En annan investering som måste göras inför nästa år är att fixa någon typ av markis på baksidan. I år hade vi tur och det har inte regnat mer än en par dagar i oktober så folk har kunnat sitta ute. Däremot kan både april, maj och oktober vara lite riskabelt och vi kan ju förlora en hel del om det regnar. Ofta är det ju för varmt att sitta inne men har vi inget skydd ute så går det ju inte att sitta där. Vi får se vad vi klarar av att fixa och investera i efter att allt är betalt av löner, skatt, moms och vinterhyrorna. Trots att vi har haft mycket att göra i år är ju utgifterna stora.

Det var en lång uppdatering från mitt liv :) Jag har ju inte skrivit många rader i sommar. Så snart jag är redo kommer jag att sätta igång med mitt frilansskrivande också men det tar ett litet tag att komma igång eftersom jag är ganska ringrostig. Därför är det bra att öva sig lite här på bloggen :)

Ha en bra dag! 


2 kommentarer:

  1. Sikker alt for tidlig å komme med dette spørsmålet, men jeg gjør et forsøk.
    Har du noen tanker om når dere tenker å åpne i neste sesong?
    Fruen og jeg kommer til Chania i april og kommer gjerne bortom en tur til Orexi for å lunche.
    Forøvrig ønsker jeg dere en herlig og vel fortjent semester.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Vi öppnar förstås i april men jag har ingen aning om exakt datum ännu.

      Radera