lördag 19 januari 2019

Min vy varje dag


Kreta är bergigt. Ni som har varit hit vet det, men många kanske tror att den där ön långt nere i södra Europa är platt och kargig. Så fel. Den bergskedja som jag ser varje dag är Lefka Ori - Vita bergen. Den högsta toppen är Pachnes som är 2453 möh. Jämför med Kebnekaise som är 2096! Vyn som ni ser på bilden har jag framför mig när jag går efter den lilla vägen hem till oss. Det var faktiskt det här som jag blev så fascinerad av första gången jag kom hit. Eftersom snön kan ligga kvar en bra bit in i maj så har man möjlighet att ligga på stranden och samtidigt titta upp mot snöklädda berg!

Sedan finns det några fler bergskedjor fast de ser jag förstås aldrig och att det högsta berget är några meter högre än Pachnes räknas liksom inte för Lefka Ori är den mest kända bergskedjan för i den går ju Samariaravinen som faktiskt är den längsta ravinen i Europa.

Europa vandringsleden E4 går över hela Kreta från väst till öst. Tänk vad spännande att en gång gå hela den!

Idag har vi 12 grader ute (kanske inne också, jag vågar inte titta) men det är åtminstone inte regn. Ved och olja som vi fyllde på till jul är slut så när det blir alltför kallt inne kör vi aircondition på värme, dricker te och lindar in oss i filtar. Med dubbla sockar på fötterna så funkar det bra det också. Dessutom så köpte vi en luftavfuktare i år och den får ideligen tömmas på vatten! Snart är det sommar.

Ha en bra helg alla vänner!




3 kommentarer:

  1. Hej! Vi har varit på Kreta några ggr så jag vet att det är bergigt och vackert. Vi hyr alltid bil minst hälften av tiden vi är där. Är nog tyvärr 10 år sedan nu vi var på Kreta. Vi har kört på hisnande vägar men så härligt att uppleva. Var uppe i en liten by Anogia där de sålde hantverk,men kommer ihåg att en del av vägen från Platanias var läskig. Palechora(osäker på stavningen) har vi besökt många gånger, osv vi vill uppleva mycket när vi är iväg. Tycker dock inte om när vi gick i hamnen längs restaurangerna i Chania när de försökte "kasta" in oss för att äta. Skulle vara roligt om du tog fler bilder från "din" gata eller var som helst och höst och vinter bilder. Med vänlig hälsning Ingela

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej! Jag lovar, jag ska försöka ta mer foton :) Nej, det med hamnen och restaurangerna håller jag med. Vi äter aldrig nere i hamnen men tar gärna en kopp kaffe för det är ju vackert där i varje fall. Och att strosa runt i gränderna är också mysigt fast inte under värsta högsäsongen.

      Radera
    2. Ps, det är inte bara turisterna de försöker kasta in utan det händer ofta oss också även fast de kanske är mer diskreta då.

      Radera