onsdag 28 november 2018

Kapitel 3 eller var det 4? Heja Tzipras!

Gårdagen bjöd inte på så mycket. 8.10 var jag på plats hos läkaren som ska ha den äran att få bli vår husdoktor. Gårdagens lista var tyvärr full och jag frågade en gammal dam vilken tid man bör vara där och köa för att få en plats. Vid 6-tiden. Klockan 8 öppnar läkaren. Det gäller alltså att utrusta sig med kaffe och tålamod.

Nya tag i dag igen. 6.30 var jag på plats vid busshållplatsen. 7.00 köpte jag en kaffe på KTEL, den stora busstationen och efter några minuter var jag på plats för att hänga på låset hos läkaren. Där hade de redan väntande gjort ett eget system med nummerlappar i ett försök att organisera. Jag fick nummer 13. Det kom några till, men efter nummer 16 vågade de inte ge fler nummerlapper för exakt 12.00 stänger systemet för inskrivningar ner. 7.59 öppnade läkaren dörren och han hade exakt 16 stolar. Nu började den stora väntan. En dam hade varit så smart att hon hade med sig sin virknng. Åh, varför hade jag inte tagit med ett handarbete eller bok? 10.50 blev det min tur. Mitt försäkringsnummer skrevs in i systemet och då sa läkaren att nu var det bara att sitta och vänta en stund tills systemet hade accepterat mig. Han häftade ihop mina papper och slängde iväg dem på den stora högen med tidigare ansökningar. Han kommer aldrig mer att titta på de papprena... sa han själv. Så mycket för ingenting...det var ju bara att skriva in mitt försäkringsnummer i systemet. I ett system där jag och alla andra försäkrade redan finns. Skillnaden är att det nu finns ett namn på en läkare som är min husläkare som jag kanske aldrig mer kommer att besöka...för hur kul är det att behöva kliva upp klockan 6 för att vara nere på stan och hänga på låset för att få en chans att komma in före klockan 12? (en liten fotnot bara - denna inskrivning hos en husläkare som är en av de "valda av staten" är obligatoriskt för annars kan inte andra läkare heller skriva ut medicin till en eftersom man tydligen kommer att bli utkastad ur systemet)

Hur har er morgon varit?

2 kommentarer:

  1. Fy för den lede! Jag har,troligen, en husdoktor någonstans i stan. Men eftersom jag inte varit på IKA på ett par år så har jag heller ingen koll på vem min läkare är... Min morgon startade tidigt eftersom jag fått en tid på OAED (Arbetsförmedlingen/A-kassan) klockan 10:15 med nummer 82. Jag är en idiot, jag glömde både frukost och köpkaffe men var på OAED i god tid. Där rådde den totala kaos som det nya kösystemet skulle förhindra och jag fick vänta i dryga två timmar. Ca 20 nummer innan min tur upptäcker jag att jag i rådande renoveringsröra tagit fel papper med. Jag hade alltså inga kopior med mig. 20 nummer är en rejäl väntetid, så jag rusade till en copy-shop och gjorde nya kopior. I samma stund som jag återvände till OAED ropar vakten ut att nummer 80 till 95 ska upp på övervåningen för snabbare hantering. Oj vilken röta! Nummer 80 blir klar, någon 81 finns inte. Men döm om min förvåning då vi är två med 82!? Jag fick förtur och min vana trogen bara blåvägrar jag att prata grekiska på statliga instanser. Jag drar igång på engelska, lägger fram alla mina papper, inklusive alla orginal, bara för att upptäcka att damen på copy-shopen kopierat bara försidan av mitt pass - alltså en bild utan uppgifter! Min handläggare löste det, återgick till mina papper och hade sen mage att påstå att jag saknade mitt uppsägningsavtal!!! Jag bara blåvägrade att erkänna min miss med papperen, men någon ny tid var det ingen som ville avtala! Så, åker man hem till landsbygden och återvänder med rätt papper en annan dag? Nej tack och lov har chefens revisor sitt uppehåll på en tvärgata till OAED, och hon var på plats! Hon skrev ut nya kopior till mig och 12 minuter senare stog jag framför min handläggare, svettig, stressad och i total mental melt down. Jag började prata grekiska! Hoppas att de har lika kort minne som mig på instansen... Hur som helst har jag nu en ny tid, för utbetalning av A-kassan- i mitten av Januari 2019. Helt urlakad tog jag mig till en garnbutik och tröstköpte två meganystan garn innan jag återvände hem till tryggheten och lugnet i lilla byn, till skrapning och fogning av golvklinkers och till den temporära entren genom ett sovrumsfönster via en stege.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oj!! Men, du din husläkare kan du glömma. Du måste kolla om den gamla verkligen är med nu så vill du vara med i sjuksystemet så prata med revisorn så skriver han ut papper på vald läkare och talar om för dig vilka som finns på listan nu. Lite tur att jag slipper det där med OAED i varje fall. Det är det maken som får ta hand om för han är anställd hos mig :) Ha det så gott med dina handarbeten!

      Radera