tisdag 9 oktober 2018

Lågsäsong

Lågsäsongen är här. Det märks markant för från att ha haft fullsatt varje kväll fylls restaurangen bara till hälften ungefär. Igår var det en riktigt skön kväll. Det här vädret är det bästa tycker jag. Man behöver varken svettas eller frysa utan det är alldeles lagom. De flesta av våra matgäster sitter fortfarande utan men den kan ju komma ändras ganska snabbt då vädret visar regn från och med i morgon och minst en vecka framåt. Prognoserna kan ju förstås vara fel som de ofta är men de kan ju också vara rätt.

Vi har nu bestämt att vi öppnar 17.00 varje dag. Vår personal jobbar sin sista dag i morgon så sedan jobbar vi själva. Nu när det har blivit lugnare känns det som om luften har gått ur oss. Tröttheten efter ungefär 6 månaders jobb utan den minsta ledighet börjar visa sig. Både kropp och hjärna har ställt in sig på vila. Igår strosade jag omkring här hemma och försökte få något vettigt gjort. Det viktigaste var att hitta var jag hade lagt våra täcken och filtar för nätterna börjar bli svala. Sedan sista regnet har vi flyttat in från att ha sovit på balkongen hela sommaren.

När skatt och moms är betalda kommer vi inte att ha mycket kvar att leva på så även denna vinter kommer att vara som vanligt. Vi är vana så det är inga problem. Jag har dock redan bokat och betalt resa för mig själv till Sverige så jag kommer att åka upp i december och sedan kommer jag och dottern åka ner hit tillsammans. För er som inte vet - dottern har ju flyttat till Sverige och går på folkhögskola och läser svenska för att få den behörigheten för eventuella fortsatta studier. Jag skulle gärna vilja resa runt på Kreta i november men maken har inte så stor lust med det utan han plockar hellre oliver... så om någon av er kommer att "luffa" runt på Kreta så hänger jag gärna på som "översättare". Jag säger inte guide eftersom mitt lokalsinne är ganska dåligt...

Med denna uppdatering önskar jag er en bra dag!



1 kommentar:

  1. Alltid lika trevligt att läsa din blogg.
    Jag önskar bara att det skulle vara mer lönsant att driva företag i Grekland, bättre villkor för ägarna skulle gynna de som arbetar också. Hoppas verkligen att någon vill följa med dig på en rundresa på Kreta. Det måste ju vara en dröm att ha en grekisktalande guide med sig. Lycka till Anita!!

    SvaraRadera