torsdag 13 september 2018

Trevliga grannar...


Förra veckan delade jag fotot ovan på instagram. Jag är så stolt över min kalebass som frodas och varje dag kollar jag in plantan om det kanske håller på att bli en till "frukt". De växer ganska fort och rätt vad det är så kan man upptäcka en ny kalebass. De gröna bladen slingrar sig på det fula metallstängslet som är mellan oss och grannen. På kvällarna har jag ljusslingor tända bland det gröna och det är så fint. Men....

En morgon när jag till restaurangen för att öppna såg det ut så här-




 Jag frågade vår granne fiskhandlaren om han visste vad som hänt. Han sa att han hade sett grannen på andra sidan slita bort min kalebass! Jag såg mannen som bor i det huset och frågade honom om det verkligen var de som hade gjort det. Han ropade på sin fru och sa att det är hon som äger huset. Hon var alldeles rabiat och sa att hon inte hade sovit på hela natten för hon var så arg för att ingenting får nudda vid hennes stängsel. Ja, till saken hör att de bor i Aten och har inte varit här i sommar (förutom mannen som var här ett tag och ofta kom över till oss och åt något eller tog en raki med min man) Ja, stängslet som är mellan oss är deras så det är bara för mig att acceptera att inget får nudda hennes stängsel. Men jag blev ordentligt ledsen. Ok, att det är bara "materiella ting" som blev förstört men det känns så onödigt och konstigt att hon föredrar ett fult metallstängsel istället för grönt och ljusslingor. Men, men man tycker ju olika. Dessutom känns det så onödigt att vi ska göra en egen mur och stängsel eftersom det redan finns ett mellan oss...men, men vi kommer till nästa år att göra något fint på vår sida så det fula stängslet kommer inte att synas.


En ljuvligt god citronpaj är efterrätten på Orexi just nu! Kanske blir det en tiramisu idag också. Just nu öser regnet ner och det åskar och blixtrar något enormt. Förhoppningsvis klarnar det upp så vi kan ha bord ute. Det går att sitta inne hos oss också men det finns inte plats för så väldigt många bord.

Ha det så gott!

2 kommentarer:

  1. Men ÅH så futtigt!! Människor är så egoistiska nuförtiden. Bara JAG,JAG,JAG hos alltför många. Kanske avundsjuka ligger bakom? Tråkigt hur som helst.

    SvaraRadera
  2. Konstigt nog är jag inte alls förvånad över din grannes dåd. Har nämligen sett liknande beteende förut på Kreta. Man brukar tala om den svenska avundsjukan, men vi är inte alls värst, om du frågar mig.

    SvaraRadera