torsdag 23 november 2017

Morgonstund...

Godmorgon! Hur har ni det? Efter vad jag sett på flera foton på facebook har det kommit snö på flera ställen i Sverige. Här har det också börjat bli lite kallare och nu är den här den här tiden när det är lika kallt inne som ute. I går kväll var det 15 grader ute. Helt ok vintertemperatur ute, men inomhus är det inte så kul att ha 15 grader. Vi har ännu inte unnat oss att fylla på olja eller skaffa ved. Tjocka strumpor och filtar räcker än så länge. Våra katter som bor utomhus har fått en mysig bädd, men det dröjde några dagar innan de invigde den. I morse såg jag dock att allihopa utom en hade kurat ihop sig tillsammans i bädden. Våra hundar är inomhus så dem går det ingen nöd på.

Vi har nu dragit ner öppettiderna i restaurangen till fredag-lördag-söndag. På det viset hinner maken plocka oliver och jag hinner städa och fixa här hemma. Plus att jag tar lång siesta vilket resulterar i att jag vaknar otroligt tidigt på morgonen. Men det är så skönt att sova siesta och när jag vaknar på morgonen hinner jag sitta och skriva lite. (Jag frilansar ju som skribent men har inte hunnit med det under sommaren)

I dag har vi lite ärenden att uträtta, sånt där som tar lite tid här i Grekland. Bland annat ett besök på IKA, den grekiska försäkringskassan väntar, för att ta bort mig ur makens försäkringsbok för jag måste fixa min egen på "egenföretagarnas försäkringskassa". Det skulle vi förstås ha gjort tidigare men eftersom det kan ta flera timmar av väntan där har vi inte haft varken tid eller lust att ha gjort det tidigare. "Ansökan" av blå försäkringskort ska också göras eftersom vi ska åka till Sverige över jul. Det kan ta upp till en månad att få dem från IKA! Förhoppningsvis får jag mitt kort direkt från min försäkringskassa, åtminstone fungerade det så förr när jag var försäkrad där. De printade ut dem medan jag väntade. Men, det kan förstås ha ändrats. Det är mycket som ändras här hela tiden.

Jag önskar er en bra dag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar