fredag 25 mars 2016

Konstig dag idag

 Ni har långfredag idag och Grekland har inte påsk förrän i slutet av april. Istället firar grekerna en av sina två nationaldagar idag. 25 mars 1821 tog Greklands frihetskrig sin början efter 400 år under det osmanska riket. Bilden ni ser ovan är vad vad vi åt förra året då det är tradition att äta fisk denna dag.   
Bilden ovan visar vår långfredag förra året. Vi var inne i Chania och gick runt i några kyrkor för att se på epitafen och processionen.

För mig känns det konstigt det sätt ni firar långfredag. Det äts påskmat och godis i mängder. En långfredag? Även om man inte längre fastar innan påsken (fast traditionen med semlor lever kvar:)) borde väl ändå inte långfredagen vara en dag i frossans tecken. Jag har faktiskt jobbat :) och inte alls firat med de andra. Jag fick hoppa in och arbeta på en cafeteria vid en skidbacke. Det var riktigt kul! Det hade varit ännu roligare förstås om jag hade varit med alla turister och ortsbor i backen men det vågar jag inte riskera. Jag är ju här för att arbeta och vill inte hamna på sjukhus med brutna ben.


Precis innan jag lämnade Kreta hade all mimosa slagit ut och det lyste gult överallt. Här i Sverige får jag vänta på tussilago, vitsippor och andra vårblommor. Jag riktigt längtar efter det eftersom jag aldrig har varit upp hit på våren sen jag flyttade till Kreta.



4 kommentarer:

  1. Jag förstår fin tanke helt, men Sverige är ju ett sekulariserat land. Jag är inte kristen. Alls. Jag är inte med i Svenska kyrkan. Så varför firar jag påsk då? Nja, det gör jag knappt. Men jag passar på att träffa familj eftersom man är ledig. Idag bjöd mamma på lunch på restaurang och sedan på tårta. Hon önskade inte dag, utan det blev den dag under helgen då alla kunde...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är ju faktiskt det viktigaste. Att umgås när man har möjlighet, sen spelar det ju inte så stor roll vad almanackan säger.

      Radera
  2. Nu hänger jag med lite mer. Tack för ditt svar.
    Önskar dej lycka till med jobb.
    Trevligt att höra lite om firandet i Grekland, eller inte firandet kanske.

    SvaraRadera