torsdag 10 mars 2016

De fem bästa grekiska maträtterna

Kan man verkligen välja ut fem bästa maträtter ur den grekiska kokkonsten? Nej, det är omöjligt. Däremot vill jag gärna att alla turister provar på den äkta grekiska maten istället för att äta spagetti, pizza och schnitzel. Jag vet att de flesta av er som läser min blogg är vana Greklandsresenärer och gärna äter den inhemska maten men det finns också många nya läsare och speciellt den här tiden på året när säsongen närmar sig och det söks information om Chania på nätet.


Gemista är fyllda tomater eller paprikor. Det här är en typisk sommarrätt som grekerna gärna äter när det är säsong för tomater och de är stora och lämpar sig för att fyllas. Fyllningen är ris och kryddor. Detta är en vegetarisk rätt alltså. Man serverar med en stor klick tjock youghurt. En fräsch och god rätt. Dolmades som är fyllda vinblad har samma fyllning och ibland lagas de tillsammans med tomaterna och man får en mix av dessa på tallriken.


Stiffado är kött i tomatsås med massor av smålök. Köttet kan vara kanin, hare, nöt- eller fläskkött. Ett måste till sån här mat är BRÖD för annars går du miste om all god sås. Du doppar brödet i såsen precis som grekerna gör.


Tzatziki och Saganaki är givna förrätter när vi är ute och äter. Saganaki är friterad ost som man pressar citron över. Tzatziki är en youghurtdip med gurka och vitlök i. Här är brödet också ett måste för tzatziki och bröd hör ihop. På bilden ser ni även grillad Xaloumi (cypriotisk - inte grekisk) och dolmades.


Moussaka - En god och vällagad moussaka är nog det bästa som finns. Detta är en gratäng med potatis, aubergine, köttfärs och ett lager med tjock bechamelsås ovanpå.


Souvlaki känns väldigt internationellt för mig. Det är ju grillat kött på spett. Men, grekisk souvlaki smakar ändå bäst i Grekland. Vanligtvis är det fläskkött men nöt och kyckling förekommer också. Jag tycker bäst om att äta souvlaki på speciella souvlakiställen där du köper spetten styckevis och de är små och välgrillade. Obligatoriska tillbehör är tzatziki, friterad potatis och grekisk sallad. 



Grekisk sallad äter nog alla turister som kommer hit. Det gör vi inhemska också. På vintern äter vi dock inte denna sallad så ofta. Här äter man ofta väldigt säsongsbetonat och som turister ser ju ni det som vi äter på sommaren. På vintern äter vi mer grönsallad och vitkålssallad. På sommaren är tomaterna och gurkan som bäst. Ingenstans smakar väl tomaterna så gott som i Grekland. Vilka knep man än tar till i Sverige så smakar det inte på samma sätt. Här smakar gurka gurka och tomat smakar tomat. Sen gör förstår den kretensiska olivoljan sitt för smaken. 

Oj, är jag redan uppe i fem!! Och jag har inte nämnt Xorta, Pastitsio, Taramosalata, Briam, Fava eller Kolokythokeftedes. (sistnämnda är faktiskt min favorit - biffar gjorda på riven squash)

Vilken är din favoriträtt i det grekiska köket?

Det jag rekommenderar er att prova på vår restaurang Orexi är förrätterna zucchinibollar, friterad fetaost och vår variant av dakos som vi kallar orexi dakos.  Det är svårt att tröttna på grekisk sallad men om ni ändå gör det så har vi ett stort urval av andra sallader med kombinationer som lyfter smakerna på grönsakerna. Vi har sallader med till exempel avokado, apelsin och russin men även xaloumi ost och soltorkade tomater och olika fröer. Vår moussaka har vi fått mycket beröm för så den måste ni prova och för dig som är vegetarian har vi en sådan också. Är du glutenallergiker och vill ha moussaka kan du lägga in en beställning dagen före så fixar vi det till dig. 

9 kommentarer:

  1. Förra året på kreta vågade vi äntligen oss på meze. Mina favoriter är sagangaki osten, friterad aubergine, vinbladsdolmar. Sen är ju en greksallad, bröd och tzaziki ett måste varje dag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Meze behöver man ju inte vara vågad för att prova. Meze kallas det när man väljer bort huvudrätterna och istället beställer in en massa förrätter. Jättebra om man är många för då provar man olika grejer och behöver ju inte äta av det man inte tycker om.

      Radera
  2. Åh sånt här gillar jag att läsa om! Jag har ju knappt varit i Grekland, men visst gillar jag klassiker som tzatziki och moussaka. Gemisti och saganaki låter intressant! (Google translate ville rätta de två senaste orden till genusforskare och slaganfall, haha)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh, herregud!! Google translate är ganska kul ibland!

      Radera
  3. mmmm saganaki är min favorit! Speciellt en restaurang här (Prima Plora) som har världens godaste. Mandelspån och lite andra fröer/nötter i paneringen. Såååå gott. kan lätt gå dit och bara är den, fast jag kör utan citron :)

    SvaraRadera
  4. Vad äter en vegan som vill semestra på Kreta? En i familjen har blivit vegan av hälsoskäl, men vi blir lite fundersamma över utlandsresorna framöver. Det är krångligt här hemma redan, tar en evinnerlig tid att läsa innehållsförteckningen på svenska när vi handlar. Men vi VILL fortsätta resa.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nu får du hjälpa mig lite. Som vegan äter man inte ost och mjölkrätter men allt inom grönsaker? Gemista/den första rätten i inlägget. Det finns xorta - om du ser etiketterna och kollar inläggen under "mat" står det om xorta där, grillade grönsaker brukar många tavernor ha - jättegott. Bönor äter vi ofta och en del tavernor kan ha det.

      Radera
    2. Nej , han äter ingenting som kommer från djur. Kan inte baka sockerkaka t ex för då är det ägg i. Många tror att laktosfritt går bra för det har han ätit förut men nu går inte det heller. Och till råga på allt så kan han inte äta gluten. Vi får helt enkelt fråga på restaurangerna och ta med massor hemifrån. För vi bara måste få åka till Grekland. Känner det ännu mer när jag har hittat din blogg och läser mig bakåt i tiden. Upptäckte dig för en månad sedan och läser om dig och ditt liv varje dag. Jag har väl aldrig tittat efter så mycket resor till ett speciellt ställe som nu.

      Radera
  5. Hei.
    Ingen tvil om hva som er min favoritt rett når vi besøker Kreta. Stiffado.
    Prøver stort sett det meste som står under gresk mat , men hittil er stiffado favoritt.
    Har prøvd flere steder , men på Aris Marie`s (i Rethymnon)er den kjempegod.
    Kleftiko er også noe som er et must (i en liten bakgate inne i gamlebyen).
    Men uansett, har ennå ikke opplevd å få dårlig mat på Kreta ,bare det at noe faller en mer for enn andre .
    Ja, også alle kakene da. Kanskje du kan ta en " topp fem der og" ?
    Ønsker deg en flott helg.
    Hilsen Irene.

    SvaraRadera