tisdag 2 februari 2016

Solfångare på taket


Visst har ni sett solfångarna som finns på de flesta av taken i Grekland? De har vi för att få varmvatten. Att värma upp vattnet med elektrisk varmvattenberedare är katastrofalt för elräkningen. Ändå är det vad de flesta gör vintertid. Även om det räcker med några soltimmar för att värma upp vatten räcker det inte till en hel familj om man har en standardmodell. Sommartid har vi dock varmvatten precis hela tiden utan att behöva koppla på varmvattenberedaren. Vi har också så vi kan koppla elementen för att få varmvatten den vägen, men eftersom vi ytterst sällan värmer upp huset med olja har vi det urkopplat.



Varför utnyttjar vi inte solen för att få el? Vi har ju faktiskt i det närmaste obegränsat med sol halva året. Ja, säg det. De flesta privatpersoner har inte råd att installera systemet även om det helt säkert skulle betala sig inom några år. Dessutom är det ett miljövänligt motiv och hur hårt än krisen slår mot Grekland så kan ju ingen ta solen ifrån oss. Dessutom tror jag att man kan sälja överskottet så sommartid till exempel bör det ju bli massor av överskottsel då elmätaren går åt motsatt håll. Någonstans läste jag att Grekland skulle kunna betala sin statsskuld med hjälp av solenergi. Det låter väldigt intressant, men jag undrar hur långt de har kommit från diskussion till handling angående det

Är det någon av er som har installerat solvärmesystem hemma? Om det kan löna sig i Sverige borde det ju löna sig ännu mer här hos oss, eller hur?.

Inlägget är skrivet i samarbete med Vallacom.se men som vanligt är ord och funderingar mina egna.

3 kommentarer:

  1. Vi har solpanel på vår husbil, men jag tror att vi har en gammal sämre modell. Somliga säger att det hjälper jättemycket för att alstra el, men ärligt talat så ger inte vår så mycket...

    SvaraRadera
  2. Det finns dom här i Umeå-området som har satt upp solfångare. Jag tror dom vill testa, vet ej hur det fungerar.
    Jag har även pratat med Jörg och Susanna som driver Radio Kreta och bor sedan många år i Paleochora. Man flyttade i somras till ett uthyrningshus där solpaneler finns. Dom säger att det fungerar perfekt. Jag var tveksam när det hade varit mulet ett par tre dar, men det funkade. Man har försörjning både till uppvärming, el och varmvatten vad jag förstår. Jörg var lyrisk.
    Birgitta i Umeå

    SvaraRadera
  3. Om det vore vårt eget hus skulle jag definitivt låta montera solpaneler . Men vi hyr, och värden är inte så intresserad. I praktiken innebär det att vi snålar på varmvatten och har det rätt kallt inne på vintern, men inga småbarn kravlar på våra golv och duscha ofta är övervärderat...på sommaren har vi förstås hur mycket varmvatten som helst utan el, för varmvattensberedaren ligger i solgasset på taket och alla ledningar utanpå huset...nåja, vintern är ju ganska kort...
    Monica P

    SvaraRadera