söndag 6 december 2015

Namnsdagskalas

Männen och katterna samlade vid grillen och maken provsmakar pilaffiriset som lagades till på gasplattan ute
Igår hade vi stort kalas hemma. Vi var omkring 20 personer så vi fick möblera om lite och låna bestick och tallrikar av grannen. Det var ganska traditionellt med grillat (från vår gris förstås), pilaffiris (kokat av våra egna höns förstås) sallader (egenodlad förstås) hembakt bröd (premiär-bakning av maken och det var perfekt) ugnspotatis och sötsaker som en del gäster hade med sig och en gräddtårta gjord av mig och en som sonen och dottern gjorde tillsammans. Jag kan säga att det var full fart i vårt kök hela dagen. Trevligt samarbete trots att det emellanåt var kaos. Jag tog en siestapaus och återkom efter nån timme och tog hand om en massa disk. 


Än är all mat inte på bordet. Senare hann jag inte fota något

 Jag hoppas ni har haft en trevlig helg utan alltför mycket storm och oväder. Vi har just nu 17 grader. Solen skiner från en klarblå himmel. Ändå känns det att vintern är på väg. På kvällarna sjunker temperaturen till ner mot 8-9 grader och det börjar bli sådär fuktigt och kallt inne som vi brukar ha på vintern. Vi har ännu inte fyllt på någon olja och inte köpt ved. Lite ved har det blivit från olivträd som maken beskurit så igår eldade vi faktiskt lite. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar