torsdag 31 december 2015

Gott nytt år!


Idag känner jag mig som glädjedödaren nummer ett så vill ni läsa hurtiga, glada tillrop om ett gott nytt år och en härlig summering av ett spännande år som passerat så hoppar ni helt enkelt över detta inlägg.

Ni som har följt mig ett tag vet att ibland så kommer mina svarta tankar över livet i allmänhet. Det är tillfälligt och snart är jag tillbaka med huvudet högt och kämpar vidare och uppskattar allt det positiva som livet ger trots motgångar. Då tar jag tillvara på alla ljusa stunder och gör det bästa av situationen.

Just nu känns det som om jag hela tiden blir påmind om den jobbiga situationen i Grekland eller antingen är det så att jag håller ögon och öron öppna just nu och tar in det istället för att bara vifta bort det.

Igår var jag till neurologen för att få min medicin utskriven. Som vanligt när flera greker är samlade och trots att de inte känner varandra så börjar de diskutera. Standard är att det är ekonomi och politik de pratar om. En dam berättade om maken som var byggmästare. Tidigare hade de 4 anställda plus att maken och 3 söner jobbade. Nu är alla utan jobb för det mesta. De 4 anställda är avskedade och familjen hankar sig fram på de få jobb som kommer in. Jag var också till arbetsförmedlingen för att efterlysa min eventuella a-kassa som skulle ha blivit insatt på mitt konto 40 dagar efter inskrivning. De sa att om det var något problem och om jag fick avslag skulle de ringa. Inga pengar, inget telefonsamtal. Denna gång pratade jag med en annan person och nu var det annat som gällde. När jag "visar upp mig" och förnyar arbetslöshetskortet det datum de har satt (i januari) får jag besked och efter det dröjer det 3 månader innan jag får några pengar!! Om jag varit helt ensam vad skulle jag ha gjort? Då skulle alternativet ha varit socialhjälp som jag har hört är cirka 200 euro per månad. Hur överlever man på 200 euro i månaden när det inte går att överleva ens på a-kassan? Lönerna är dåliga här. A-kassan ännu sämre och socialhjälp är katastrof.

Alla invaggades i ett falskt hopp med Tsipras. Ung och energisk och med en ideologi som lät så bra så trodde alla att han var den enda som kunde göra något bra i detta land. Hoppet har tagits ifrån de flesta. Nu är det inte "ta från de rika och ge till de fattiga". Nu är det "ta från både rika och fattiga".

Tack! Nu har jag skrivit av mig lite dystra tankar och kan fortsätta fortsätta glädjas åt att vi är en familj som har tak över huvudet. Vi har ved så vi kan värma oss nu när vintern är här. Vi har mat på bordet. Vi behöver inte fly från någonting utan vi är trygga och kan tänka och tycka som vi vill.

Jag önskar er alla ett underbart nytt år! Jag har precis gjort en saffranscheesecake som står i kylen och ikväll ska vi hem till goda vänner och skåla i bubbel och spela sällskapsspel.

4 kommentarer:

  1. Önskar dig ett Gott Nytt år och önskar att saker och ting blir bättre! Jag har precis vaknat upp från ännu ett dygn med migrän men hoppas kunna följa ned till Peters bror i skärgården nu och fira lite Nyår!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men fy sjutton, nu får det väl räcka med migrän för dig! Hoppas det ger med sig så ni kan fira ikväll. kram!

      Radera
  2. Gott nytt år, nu kan det bara bli bättre!! Eller hur!! Har du någon plan? KRAM

    SvaraRadera