tisdag 8 september 2015

Mpigaza


Jag tror det var lördag kväll som jag äntligen lyckades övertala maken att vi måste gå till Mpigaza (Bigatza) och äta. Så snart maten kom in så sa han att det var en bra ide jag hade. Underbar mat!! Det är lite annorlunda jämfört med de andra tavernorna. Inte typiskt grekiskt. Jag har hört någon säga att det är turkiskt, men jag vet inte för jag har aldrig varit i Turkiet. 


Bild 1 - inbakat rökt fläskkött med karamelliserad lök. Bild 2 - Pasturma (kamel??) med tomatsås. Bild 3 - xaintari som är youghurt med massor av kryddor bl a kummin, Tsoban som de kallar salladen är massor av finhackade grönsaker. Bild 3 - längst fram är det starka köttbullar med youghurt 
över och en mycket stark sås över det. 

Förutom det tog vi också squashbollar, giaourtlou som är en tallrik med kött, pitabröd, youghurt och sås, inbakad pasturma och till det här så serverades enormt goda nybakade bröd. Inte vanligt bröd och inte typ pizzabröd utan som pösiga tekakor fast inte söta som såna då och med segare yta. 


Maken och jag drack iskall Chania-retsina. Det passar så bra såna här varma kvällar. Jag blandar gärna i lite sprite i min. 

Mpigaza ligger uppe i byn Galatas. När vi var där så var det helt fullsatt och bara greker för inga turister hittar hit (om de inte vet om stället då förstås) Det är så mysigt att sitta här under vinrankorna. Det var enormt stora vindruvsklasar - inte kul om en sån ramlar ner i huvudet...

Jag rekommenderar verkligen det här stället! Det var länge sen jag njöt SÅ mycket av en middag ute. 
Och inte var det speciellt dyrt heller. Vi betalade 50 euro och vi var 5 personer. Förrätterna kostar under 5 euro och huvudrätterna runt 10 euro men huvudrätterna är ju stora så vi beställde bara in en sån och flera små förrätter istället. 


UPPDATERING 2016 - RESTAURANGEN HAR TYDLIGEN SLAGIT IGEN...TYVÄRR

6 kommentarer:

  1. Det ser riktig got!!! Värt att besöka!! Pasturma är samma som pastrami och är torkat oxkött. Receptet kommer från Armenien men finns i flera länders mat kultur.

    SvaraRadera
  2. Tack för den informationen!! Det har ju väldigt speciell smak. Min man är alldeles galen i det och nu kom jag på att han tog ju även en rätt med inbakad pasturma (ja just det, det kanske är på grekiska det heter pasturma)

    SvaraRadera
  3. Ser gott och intressant ut! Men jag har inte heller varit i Turkiet, så jag har ingen aning om det påminner om turkisk mat...

    SvaraRadera
  4. Så spännande mat ni åt t och billigt var det också. Jag har inte varit i Turkiet, men de har säkert spännande maträtter där också. Vilka vindruvsklasar!!!
    Ha de gott

    SvaraRadera
  5. Ser gott ut
    Grattis Anita! I Sverige har du namnsdag
    Hälsn
    /Carita

    SvaraRadera
  6. Hver sommer når vi er på Kreta går vi opp til Galatas, så dette var et godt tips! Det var der far til Mikis Theodorakis ble født. Flott utsikt og koselig på Galatas.Astrid

    SvaraRadera